Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Toyota opracowała robotyczną ortezę nogi do rehabilitacji

Meganews

Toyotę interesuje szeroko rozumiana mobilność, dlatego firma zajmuje się kompleksowo motoryzacją, technologią autonomicznego prowadzenia oraz robotyką. W ten sposób japoński koncern chce wspierać w poruszaniu się oraz udostępniać wygodne i bezpieczne środki lokomocji wszystkim ludziom, bez względu na ich wiek i stopień sprawności ruchowej. W ramach programu badawczego Partner Robot Toyota opracowała już roboty wyręczające osoby chore w codziennych czynnościach, a teraz wprowadza na rynek robotyczną ortezę do rehabilitacji.

W maju ubiegłego roku Toyota pokazała na specjalnym filmie, dlaczego zajmuje się autonomicznymi samochodami – technologia ta pozwoli cieszyć się jazdą samochodem także osobom, które nie mają możliwości lub uprawnień do prowadzenia – np. osobom niepełnosprawnym, starszym i młodzieży. Na tym jednak nie kończy się zainteresowanie Toyoty wspieraniem ludzi w sprawnym poruszaniu się. W ubiegłym tygodniu Toyota zademonstrowała na specjalnym pokazie w Tokio nowe urządzenie do precyzyjnej rehabilitacji osób dotkniętych paraliżem, wykorzystujące technologię robotyczną.

 

Welwalk WW-1000 służy do ćwiczenia chodzenia przez chorych ze sparaliżowaną jedną stroną ciała, na przykład po udarze. Uzbrojona w czujniki i silniczki orteza optymalnie dobiera stopień wsparcia pacjenta w chodzeniu, skracając czas rekonwalescencji. Chory porusza się po skoordynowanej z urządzeniem bieżni, na której jest podtrzymywany za pomocą uprzęży. Chód chorego jest monitorowany przez czujniki i na tej podstawie komputer reguluje działanie silniczków zginających i prostujących kolano. Do kontrolowania ustawień urządzenia służy ekran dotykowy.

 

Urządzenie zostało opracowane przez Toyotę we współpracy z Uniwersytetem Medycznym Fujita. Eiichi Saito, lekarz i wicedyrektor szpitala, zwrócił uwagę, że w starzejącym się japońskim społeczeństwie częściowy paraliż z powodu udaru jest bardzo częsty, a z Welwalk WW-1000 pacjenci będą wracali do sprawności szybciej, ponieważ korzystający z technologii robotycznej system wspomaga pacjenta skuteczniej niż rehabilitant. Czujniki pozwalają dobrać właściwy poziom wsparcia, gdyż za duża pomoc może spowolnić proces zdrowienia w takim samym stopniu jak zbyt mała.

 

Toyota dostarczy japońskim szpitalom 100 zestawów Welwalk WW-1000 w ramach rocznej umowy wynajmu. Jedno takie urządzenie, składające się ze specjalnej bieżni i ortezy, to koszt 9000 dolarów oraz 3200 dolarów miesięcznego czynszu.

 

Toyota zajmuje się robotyką od lat 70., kiedy zaczęła instalować roboty na liniach produkcyjnych w swoich fabrykach. W 2000 roku firma uruchomiła program Partner Robot, w ramach którego rozpoczęła prace nad robotami towarzyszącymi ludziom. Program obejmuje robotyczne narzędzia rehabilitacyjne, roboty pomagające ludziom z ograniczeniami ruchu w codziennych czynnościach oraz w poruszaniu się, roboty do pomocy w pracach domowych oraz systemy produkcyjne wykorzystywanych w fabrykach. W ubiegłym roku Toyota rozpoczęła sprzedaż na japońskim rynku niewielkiego robota Kirobo, zdolnego do prowadzenia inteligentnej rozmowy z człowiekiem.

Zapisz

źródło: MotoTarget

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Łożysko to najczęściej wykorzystywany element w maszynach i wszelkiego rodzaju mechanizmach. Jego rodzaje zależą od funkcji do których są przeznaczone, dlatego każde z nich ma inną budowę oraz działanie. Niektóre z łożysk doskonale przenoszą obciążenia promieniowe, aa zaś kolejne łatwo pracują z obciążeniem osiowym. Takich zastosowań można wymieniać wiele, dlatego warto wspomnieć, że właściwy dobór […]

Komentarzy: 0 skomentuj »

Coraz popularniejsze stają się wyjazdy zagraniczne organizowane samodzielnie, bez udziału biura podróży. Tego rodzaju wakacje to niesamowita przygoda, która pozwala na pełną swobodę – nie jesteśmy uzależnieni od innych uczestników wycieczek fakultatywnych czy programu przygotowanego przez organizatora wyjazdu. Wszystko odbywa się, jak chcemy i kiedy chcemy – nie mamy żadnych ograniczeń. Musimy jedynie pamiętać o […]

Komentarzy: 0 skomentuj »

Mówiąc o silnikach doładowanych w odróżnieniu od wolnossących, mamy zwykle na myśli jednostki turbodoładowane. Nie jest to jednak dokładnie to samo – w nowej Toyocie Yaris GRMN zastosowano sprężarkę z napędem mechanicznym. Czym się ona różni od turbosprężarki i jakie ma w stosunku do niej zalety?

Komentarzy: 0 skomentuj »