Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Subiektywne top-ten sentymentalnych trendów w designie

Damian Woliński

Na projekt samochodu wpływa bardzo wiele czynników, Jest to min. brief projektowy, wymagania inwestora, główne założenia inżynierskie, czy specyfikacja i przeznaczenie pojazdu. Cardesign to dziedzina wymagająca od projektanta dużej wiedzy, otwartości na świat, umiejętności analizowania i przetwarzania wszystkiego, co nas otacza.

Projektowanie samochodów, a w zasadzie samego nadwozia, musi więc być ciągłym poszukiwaniem innowacyjnych form, kształtów, nadających charakter samochodowi. Proces ten rozpoczyna się od szkiców koncepcyjnych, rysunków prezentacyjnych, później następuje modelowanie 3D w takich programach jak Alias czy 3d’s Max, następnie Clay model w skali, a kończy się na pełnowymiarowym modelu.

Od wielu lat projektanci dążą do uzyskania „pięknego” nadwozia, starają się połączyć idealne proporcje, estetyczny kształt, innowacyjne formy, klasyczne linie. Oczywiście zależne jest to od wymagań producenta, typu nadwozia oraz charakteru marki, ale samochód, który posiada wymienione cechy powszechnie uważany jest za ładny. Bez ustannie trwa walka, a raczej szukanie kompromisu, pomiędzy estetycznym nadwoziem, a funkcjonalnością i ergonomią. Właśnie powstanie takiego projektu, który łączy w sobie te cechy, świadczy o kunszcie dobrego projektanta lub grupy projektowej.

Stare i nowe

Poniżej subiektywny ranking 10 najbardziej udanych nawiązań do modeli, które odniosły sukces, stając się wyznacznikiem świetnego połączenia stylu i funkcji:

 

620567_121112cmc1. Jaguar E-type produkowany w latach 1961-75 stał się symbolem klasycznego piękna, ma idealne dla coupe proporcje (długa maska i krótki tył), a jego obłości do dziś przyprawiają fanów motoryzacji o dreszcze. Auto samo w sobie jest definicją wspaniale zaprojektowanego, ponadczasowego samochodu, a jego następca Jag F-Type jest świetnym przykładem, jak należy wskrzeszać legendy motoryzacji.

 

 

 


golf22. VW Golf to jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów klasy kompakt na świecie, jego pierwszy model powstał w roku 1974. Siódma generacja jest produkowana do dziś. Sukces zapewnił mu prosty, łatwy w odbiorze, wręcz nudny design, choć w tym wypadku nie jest to jego wada, lecz zaleta, o czym świadczy liczba sprzedanych egzemplarzy.

 

 


sls-13. Przykład absolutnej ikony motoryzacji i designu. Mercedes-Benz 300SL zadebiutował w roku 1954, a przydomek Gullwing zyskał dzięki charakterystycznym podnoszonym do góry drzwiom. 300SL doczekał się w roku 2010 powrotu w postaci SLS-a.

 

 

 


768439_P90139131 (2)4. Idea małych samochodów miejskich zrodziła się w Europie już w latach 60. Najbardziej zasłużony z maluchów – słynny Fiat 500 z roku 1957 doczekał się godnego następcy roku 2007, który pod względem designerskim został pozytywnie przyjęty przez rynek.

 

Próbę redesignu kultowego modelu Mini, podjęła także firma BMW pokazując światu model Mini ONE w roku 2001. Samochody stylizowane retro, z wieloletnią tradycją marki, do dziś cieszą oko miłośników motoryzacji, choć nie tylko. Mini One oraz Fiat 500 są przykładami na świetny redesign kultowych modeli.

 

 

 


9115. Porsche 911 – model który znalazł swoje miejsce w sercu każdego fana sportu, kojarzony z luksusem i drapieżnym charakterem, produkowany jest od 1964 roku. Sylwetka samochodu została narysowana w taki sposób, że auto to do dziś produkowane jest w prawie nie zmienionej formie. Charakterystyczne okrągłe światła i garbata sylwetka, wciąó cieszą oko miłośników motoryzacji.

 

 


Mustang6. Ford Mustang jest jeżdżącą legendą, spełnieniem american dream. Jest to klasyczne dwumiejscowe coupe z wielkim silnikiem V8. Model z 1964 zainicjował całą gamę mustangów po jego VII generację, która tak jak Porsche 911 czy golf najnowszych generacji, produkowany jest dziś zgodnie z szacunkiem dla klasycznej linia i wyważonych proporcji pierwowzoru.

 

 

 

 


2013_Chevrolet_Corvette_Stingray7. Szybkie dwumiejscowe coupe Corvette, zaprojektowane według koncepcji: długa maska, krótki tył, stało się legendą amerykańskich dróg. Model C1 wyprodukowany w roku 1953, rozpoczął słynna serię modeli potocznie zwanych „vetta”. Dziś na rynek trafia 7 generacja nazwana C7 Stingray. Obecny model nosi cechy klasycznej vetty, pomimo upływu ponad 50 lat.

 

 


250gto

8. Świetnie wyglądające Ferrari 250GTO zadebiutowało w roku 1962 i do dziś jest uznawane za jeden z najsłynniejszych modeli marki.

W roku 2009 ferrari pokazuje model 458 Italia, który został zaprojektowany przez studio Pininfarina. Jest to świetnie zaprojektowane dwumiejscowe coupe lub spider, z piekielnie mocnym silnikiem.

 


Aventador9. Porównanie tych dwóch modeli, jest absurdalne, gdyż na pierwszy rzut oka są to dwie zupełnie inne marki.  To tylko złudzenie, Lamborghini w swojej historii miało wiele kontrowersyjnych, ale także innowacyjnych pod względem designu modeli, jak chociażby Countach czy Diablo.

Cechy widoczne w genach marki to: płaski nos samochodu, niska szeroka postawa, wiele wlotów powietrza i nienaturalnie nisko opadający przód. Marka jest dziś jedną z najbardziej charakterystycznych na świecie, a każdy kolejny model jest coraz bardziej dopracowany, a zarazem szokujący.

 

 

 

 


396499_62131ast-BondCarsHi_001

10. Kultowy model Astona Martina DB5 najczęściej kojarzony z filmowym Bondem, jest świetnie zaprojektowanym klasycznym coupe, z długą maską, charakterystycznym dla marki grillem oraz świetną sylwetką. W 2006 r. Aston Martin znów na planie filmu „Casino Royale” zaprezentował model DB9, który do dziś rozpala serca fanów marki. Jako znak firmowy całej gamy modeli Aston Martin pozostał charakterystyczny kształt grilla oraz nienaganne, klasyczne proporcje nadwozia.


Zarówno motoryzacja jak i design zaskakują, wzbudzają emocje kolejnych pokoleń. Niestety nie każdy samochód stał się legendą, jak wyżej opisane modele. Jednak od pierwszego szkicu, poprzez makietę, aż do egzemplarza studyjnego i produkcyjnego, ogromny zespół ojców projektu poświęca setki godzin na dopracowanie nawet najbardziej prozaicznego samochodu. Projektowanie to niesamowicie skomplikowany i czasochłonny proces, mimo to koncerny z roku na rok pokazują coraz więcej aut koncepcyjnych, wizji przyszłości oraz oczekiwanych przez klientów nowości. Czy przejdą one do historii? The show must go on.

Damian Woliński

Wydział Wzornictwa ASP Wrocław

 

 

Damian Woliński

Damian Woliński

Artykułów: 1 | Moja strona WWW

Student Wydziału Wzornictwa wrocławskiej ASP. Nieuleczalny fan motoryzacji. Zanim nauczył się mówić pełnymi zdaniami, nazywał przejeżdżające za szybą "marcedesy, cytroeny i kfiaty". Zanim nauczył się czytać, przeglądał miesięcznik "Auto dziś i jutro", głównie ze względu na ostatnią stronę. Dziś sam rysuje auta. Cel - centrum stylistyczne jednej z wielkich marek.

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale: