Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Pustynna bestia – Peugeot 2008 DKR

Meganews

Peugeot 2008 DKR to maszyna przeznaczona do rajdowej walki. W najbliższym rajdzie Dakar poprowadzą ją Carlos Sainz i Cyril Despres.


Trzy tygodnie po wiadomości o wspólnym starcie marek Peugeot, Red Bull i Total w Rajdzie Dakar 2015 możemy wreszcie zobaczyć, jak będzie wyglądał nowy samochód. W oczy rzuca się podobieństwo do ostatnich crossoverów Peugeot. Kształty są jednak bardziej muskularne, a proporcje bardziej ekstremalne, aby samochód mógł stawić czoła sportowym wyzwaniom. Spektakularna linia nadwozia jest owocem ścisłej współpracy między ośrodkiem stylistycznym Peugeot, a biurem projektowym Peugeot Sport.

 

Już na samym wstępie biuro projektowe Peugeot Sport musiało dokonać wyboru – jaki powinien być napęd tej rajdowej maszyny: na cztery czy na dwa koła?  Zgodnie z przepisami regulaminu rajdu decyzja ta miała wpływ na dwa bardzo istotne parametry samochodu. „Przeprowadziliśmy dogłębną analizę rozwiązań praktykowanych w rajdach, żeby ocenić atuty różnych opcji i finalnie zdecydowaliśmy się na wybór odmienny od konkurencji. Ze względu na parametry terenowe i zdolność jazdy po piasku wersji z napędem na dwa koła, zdecydowaliśmy się finalne na to właśnie rozwiązanie. Dzięki temu możemy mieć większe koła i większy skok zawieszenia wraz z wszystkimi wynikającymi z tego korzyściami.” Bezpośrednim skutkiem tej decyzji jest wyposażenie 2008 DKR w 37-calowe opony Michelin mające niemal 94 cm średnicy!

 

Miało to oczywiście duży wpływ na pracę stylistów Peugeot. Czteroosobowy zespół podjął wyzwanie zaprojektowania maszyny ze znakiem lwa, która już wkrótce ma stawić czoła licznymi rajdowym pułapkom:  – „Cała trudność polegała na przepracowaniu kanonów stylistycznych marki i dostosowaniu ich do parametrów technicznych i zróżnicowanych wymagań, jakie stawia przed samochodem niegościnny teren rajdu” – wyjaśnił Giovanni Rizzo, stylista nadwozia 2008. – „Zespół miał przed sobą dwie możliwości: sięgnąć po seryjnie produkowane nadwozie 2008 i dodać do niego wybrane części, bądź inspirując się stylistyką 2008 zaprojektować nowy samochód spełniający podane założenia. Wybraliśmy tę drugą możliwość!  2008 DKR nie ma na przykład tylnych drzwi i wygląda, jak wizja coupe 2008.”

 

O ile dość łatwo było znaleźć stosowane w produkcji seryjnej rozwiązanie stylistyczne tyłu tej rajdowej bestii, o tyle przód okazał się znacznie bardziej wymagający, co potwierdza Michaël Trouvé, odpowiadający za kształt nadwozia w ośrodku stylistycznym Peugeot: – „Ze względu na wymagania dotyczące parametrów terenowych niezbędnych do pokonania trudnego terenu rajdu, kąt natarcia musiał być bardzo duży. Wymagało to zastosowania bardzo krótkiego zwisu, a więc odmiennego rozwiązania przodu niż w samochodzie seryjnym. Na szczęście konstruktorzy uważnie słuchali naszych uwag i zmienili rozmieszczenie niektórych elementów, które mogły być dla nas utrudnieniem. Zostawili nam nieco swobody, co pozwoliło zaprojektować przód jak najbardziej zbliżony do 2008.”

 

Dzięki tej doskonałej współpracy trwającej od września 2013 do stycznia br. uzyskaliśmy spektakularny kształt nadwozia, zrywający z obowiązującymi obecnie kanonami w rajdach terenowych. Carlos Sainz, który już siedmiokrotnie startował w rajdzie Dakar w barwach Red Bulla, zarówno na samochodach z napędem na dwa jak i na cztery koła i zna na pamięć trudności techniczne wymagających odcinków południowoamerykańskiej trasy, jest głęboko przekonany co do możliwości swojej nowej maszyny: – „Podejście zastosowane w przypadku 2008 DKR jest radykalne i niesie z sobą wiele nowych pomysłów. Auto nie przypomina żadnego innego samochodu z napędem na dwa koła. Jest bardzo kompaktowe, co liczy się na jego korzyść. Po dwóch ostatnich startach w rajdzie Dakar na samochodach z napędem na dwa koła, jestem przekonany że można wygrać Dakar takim autem. Wymaga to oczywiście zaprojektowania wyjątkowego samochodu, który będzie się poruszał sprawnie w każdym terenie. Jestem pewien, że Peugeot Sport posiada niezbędne know-how i technologie.”

 

Trzeba będzie jeszcze poczekać zanim usłyszymy rasowy ryk silnika, który na razie jest trzymany w tajemnicy, i zanim nowa maszyna pokona pierwsze kilometry zakurzonych tras rajdu  w barwach Red Bulla i Total. Ale już teraz 2008 DKR ze swoim zapierającym dech kształtem nadwozia wywołuje sensację.

źródło: MotoTarget

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

W jakiej kondycji jest polska motoryzacja i czy w ogóle jeszcze istnieje? Wbrew dosyć powszechnym, pesymistycznym opiniom – ma się całkiem nieźle. O inwestycjach, poczynionych w ostatnich latach można napisać książkę. Prężnie działają fabryki samochodów Fiata, Opla i Volkswagena. Za dwa lata ruszy produkcja silników w nowej fabryce Mercedesa. Rok wcześniej w fabryce Toyoty w […]

Komentarzy: 0 skomentuj »

Wiele osób mieszkających w dużym mieście nie decyduje się na posiadanie samochodu. Wygodna  komunikacja miejska umożliwia przemieszczanie się po centrum bez większego problemu, a do tego omija nas męczące stanie w korkach oraz wszystkie wydatki związane z posiadaniem własnego auta. Jednak od czasu do czasu, samochód jest niezastąpionym środkiem transportu. Wyjazd służbowy, wakacje czy przeprowadzka […]

Komentarzy: 0 skomentuj »