Nasz profil na Facebook.com - polub nas

“R” znaczy rotary – Mazda RX-Vision

Meganews

Miłość Mazdy do silnika Wankla nie słabnie. Podczas salonu Tokyo Motor Show 2015 japońska firma zaprezentowała koncept RX-Vision, będący prawdopodobnie zapowiedzią produkcyjnej wersji modelu RX-8 nowej generacji.

 

Mazda pozostaje jedynym producentem w branży motoryzacyjnej, który nadal rozwija i na masową skalę produkuje silniki z tłokiem obrotowym. Pierwszy model wyposażony w jednostkę tego typu – Cosmo Sport – zadebiutował w 1967 roku, czyli w czasach, gdy japońska motoryzacja zaczęła otrząsać się z powojennej traumy. Na rynku sukcesywnie pojawiały się kolejne nowatorskie modele samochodów, a restrukturyzacja przemysłu nabierała tempa. Mazda zaczęła swą działalność z pewnym opóźnieniem w stosunku do konkurencji, dlatego celem szefów koncernu było zdefiniowanie własnego, niepowtarzalnego charakteru w celu zachowania niezależności.

Wtedy właśnie po raz pierwszy zaczęto mówić o silniku z tłokiem obrotowym, który wówczas postrzegany był, jako technologia kosmiczna. Po udanym debiucie tej unikatowej jednostki w modelu Cosmo Sport, Mazda wprowadziła na rynek kolejne samochody wykorzystujące to rozwiązanie. Familia Rotary, Luce Rotary Coupe, RX-2 czy RX-3 – to tylko niektóre z nich, przy czym prawdziwym hitem sprzedaży został w 1978 roku model Savanna RX-7. Od tego momentu technologia Wankla była nieustannie modyfikowana i rozwijana, zarówno w zakresie poprawy osiągów, jak i ograniczenia zużycia paliwa. Wzbogacono ją o układ turbodoładowania, pojawiły się konstrukcje z trzema tłokami oraz wprowadzano inne udoskonalenia, które były testowane w sportach motorowych. W 2003 na rynku zadebiutował silnik nowej generacji, zwany Renesis, który trafił pod maskę modelu RX-8. Kolejne lata upłynęły inżynierom japońskiej firmy na sukcesywnym zwiększaniu wydajności tej konstrukcji, w czym pomogło m.in. opracowanie innowacyjnej technologii Skyactive.

Najnowszy koncept RX-Vision prezentowany w Tokio łączy w sobie wszystkie zalety kultowych poprzedników, świadcząc jednocześnie o podążaniu własną ścieżką rozwoju Mazdy. Jako duchowy następca modelu RX-8, RX-Vision dzieli ze swoim przodkiem rozstaw osi (2 700 mm), przy czym jest od niego nieznacznie krótszy (4 389 mm), szerszy (1 925 mm) i dużo niższy (1 160 mm). Są to proporcje typowe dla sportowego samochodu z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylne koła, przy czym w odróżnieniu od innych aut tego typu, sylwetka Mazdy sprawia wrażenie mocno osadzonej na kołach i bardzo zwartej. To oczywiście zasługa zastosowania kompaktowego silnika z wirującym tłokiem Skyactive-R.

Celem designerów było wyeliminowanie wszelkich zbędnych ozdobników i wypracowanie stylizacji charakteryzującej się wizualnym napięciem, czystością formy i dynamiką w myśl zasad filozofii stylistycznej Kodo. Nieprzypadkowy jest również dobór koloru nadwozia, bowiem czerwony lakier nie tylko gwarantuje odpowiednio dynamiczną przejrzystość i głębię, ale także pozwala uwydatnić grę świata i cienia na płaszczyznach karoserii RX-Vision. Całość uzupełniają ogromne obręcze aluminiowe o średnicy 20 cali, obute w opony 245/40R20 z przodu i 285/35R20 z tyłu.

Wewnątrz projektanci postawili na prostotę oraz na połączenie klasycznego stylu rzemieślniczego z technologiczną innowacyjnością. Starannie wykończony, niemal industrialny zespół zegarów w zestawieniu z prostym stylistycznie panelem instrumentów i tapicerką ze skóry naturalnej tworzą klimat luksusowego samochodu sportowego o doskonałych osiągach.

Na co więc będzie można liczyć w wersji produkcyjnej? Projektanci nowej Mazdy przyznają, że ich nowe „dziecko” będzie konkurowało na rynku z autami pokroju Porsche Cayman. Nieoficjalnie mówi się więc, że silnik następcy modelu RX-8 będzie generował około 300 KM, co w połączeniu z niską masą własną na poziomie 1 300 kilogramów powinno zapewnić przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około pięć sekund.

Jeśli zarząd japońskiej firmy da temu projektowi „zielone światło” uznając, że na rynku jest miejsce dla tak wyjątkowego auta to możemy się spodziewać, że RX-Vision w wersji produkcyjnej zostanie pokazany światu nie wcześniej, niż w 2017 roku. Co ciekawe, model seryjny nie otrzyma oznaczenia RX-8, a RX-7, aby podkreślić jego przeznaczenie (dwudrzwiowe coupe dla dwóch osób). Fani mają więc na co czekać.

 

Tekst ukazał się w Moto Tabu – aplikacji na urządzenia mobilne

• na iPad i iPhone:

• na tablety z Androidem:

 

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale: