Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Czołowe Lexusem?

Meganews

Systemy bezpieczeństwa we współczesnych autach stają się coraz bardziej zaawansowane. Ich skuteczność zależy od czułości i niezawodności, a te można wyskalować tylko poprzez badanie realnych ludzkich zachowań. W tym celu Lexus zbudował specjalne laboratorium, którego głównym punktem jest realistyczny symulator jazdy.


Testy zderzeniowe towarzyszą przemysłowi samochodowemu już od dziesięcioleci. W bardzo realistyczny i konkretny sposób pozwalały i wciąż pozwalają określić możliwości konstrukcyjne i skuteczność niektórych systemów bezpieczeństwa. Jednak współczesna technologia zmierza już nie tylko do tworzenia mechanizmów zmniejszających skutki zderzenia, ale również takich, które pomagałby ich uniknąć. Asystent prowadzącego musi być odpowiednio wyskalowany – nie może przeszkadzać w codziennej jeździe, ani też straszyć kierowcy niepotrzebnymi interwencjami i alarmami. Dlatego tak ważne jest stworzenie odpowiednich algorytmów w oparciu o badania żywych osób i ich naturalnych odruchów.

 

Lexus w tym celu stworzył specjalny symulator. Półkolista kopuła ma nieomalże siedem metrów średnicy, a jej ściany pokrywają białe ekrany. To na nich osiem projektorów wyświetla niekończące się serie obrazów, dając złudzenie poruszania się w rzeczywistości realnej. Takashi Yonekawa, jeden z inżynierów, który pomagał stworzyć zaawansowany symulator jazdy Lexusa, twierdzi, że istnieją trzy podstawowe elementy składające się na bezpieczeństwo w ruchu drogowym – kierowca, pojazd i jego otoczenie. Dlatego też symulator nie tylko wyświetla obrazy, ale również porusza się w trzech płaszczyznach – cała konstrukcja (kula z projektorami i pasy poruszające nią) wymagała oddzielnego pomieszczenia o kubaturze magazynowej hali. W samym sercu symulatora znajduje się niekompletne nadwozie modelu LS. Projekcję rzeczywistości uzupełniają odgłosy audio – dźwięk silnika i tło.

 

Za kierownicą zasiadają różni kierowcy – im bardziej zróżnicowana jest grupa, tym szerszy zakres danych na temat stylu jazdy i szybkości reakcji w danej sytuacji drogowej. Niektóre z testów przeprowadzanych w symulatorze zakładają celowe rozkojarzenie kierowcy – tak badano asystenta ostrzegającego o możliwości najechania na drugie auto. Osoby biorące udział w teście miały za zadanie rozpocząć hamowanie dopiero po usłyszeniu sygnału dźwiękowego. W tym kontekście trudno się spierać z Takahiko Murano, szefem zespołu wymyślającego testy, który tak podsumowuje całe przedsięwzięcie – „To jest taki rodzaj testów, których przeprowadzenie w realnym świecie byłoby niemożliwie. Zebrane informacje są niezwykle przydatne w zrozumieniu jak kierowcy reagują w niebezpiecznych sytuacjach”.

 

źródło: MotoTarget

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Łożysko to najczęściej wykorzystywany element w maszynach i wszelkiego rodzaju mechanizmach. Jego rodzaje zależą od funkcji do których są przeznaczone, dlatego każde z nich ma inną budowę oraz działanie. Niektóre z łożysk doskonale przenoszą obciążenia promieniowe, aa zaś kolejne łatwo pracują z obciążeniem osiowym. Takich zastosowań można wymieniać wiele, dlatego warto wspomnieć, że właściwy dobór […]

Komentarzy: 0 skomentuj »

Coraz popularniejsze stają się wyjazdy zagraniczne organizowane samodzielnie, bez udziału biura podróży. Tego rodzaju wakacje to niesamowita przygoda, która pozwala na pełną swobodę – nie jesteśmy uzależnieni od innych uczestników wycieczek fakultatywnych czy programu przygotowanego przez organizatora wyjazdu. Wszystko odbywa się, jak chcemy i kiedy chcemy – nie mamy żadnych ograniczeń. Musimy jedynie pamiętać o […]

Komentarzy: 0 skomentuj »

Mówiąc o silnikach doładowanych w odróżnieniu od wolnossących, mamy zwykle na myśli jednostki turbodoładowane. Nie jest to jednak dokładnie to samo – w nowej Toyocie Yaris GRMN zastosowano sprężarkę z napędem mechanicznym. Czym się ona różni od turbosprężarki i jakie ma w stosunku do niej zalety?

Komentarzy: 0 skomentuj »