Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Wszystkie elementy turbosprężarki

Meganews

Turbosprężarka to prosta, precyzyjna maszyna wirnikowa, która składa się z turbiny i sprężarki osadzonych na jednym wale. Jako urządzenie dodatkowe silnika, montowane na kolektorze wydechowym, praktycznie nie wymaga obsługi technicznej w czasie eksploatacji.

 

Turbosprężarka zbudowana jest z trzech głównych elementów, które gwarantują wysoką sprawność mechaniczną i zapewniają założony stopień doładowania. Są to: obudowa środkowa z wałkiem łączącym koło turbiny z kołem kompresora, turbina gazowa napędzana przez wałek i koło kompresora oraz sprężarka typu odśrodkowego.

 

Turbosprężarka

 

Budowa turbosprężarki

W turbinach silników pracujących w szerokich zakresach obrotów lub o małych momentach bezwładności układów wirujących znajduje się dodatkowo urządzenie, które reguluje maksymalne ciśnienie doładowania. Ciśnienie jest realizowane przez zmienną geometrię obudowy turbiny lub – częściej – upust spalin typu by-pass. Koła kompresora i turbiny instalowane są na wspólnym wałku podtrzymywanym hydrodynamicznymi łożyskami poprzecznymi oraz łożyskiem wzdłużnym o działaniu dwustronnym. Koło turbiny jest kompatybilne z wałkiem, natomiast koło kompresora – osadzone na drugim jego końcu wraz z oprawą łożyska wzdłużnego, dodatkowo blokowane nakrętką. Napęd generowany przez gazy spalinowe jest przenoszony od koła turbiny do koła kompresora przez wałek.
Wysokie ciśnienie oraz temperatury spalin oddziałujących na łopatki koła turbosprężarki stale je obciążają i przyczyniają się do szybszego zużycia (źródło: http://autokult.pl/4550,turbosprezarka-budowa-materialy-warunki-pracy).

Przyczyny awarii

Jedną z najpowszechniejszych przyczyn awarii jest obecność ciała obcego w korpusie wydechowym lub ssącym turbiny. Ciało obce wyraźnie uszkadza koła kompresora i turbiny. Przed wymianą konieczne jest sprawdzenie drożności i czystości układu ssącego i wydechowego silnika. Należy przy tym pamiętać, że układ wirujący wymaga wyważenia dynamicznego.
Głębokie rysy na łożyskach mogą być z kolei spowodowane zanieczyszczonym olejem; aby zapobiec uszkodzeniom, warto stosować wysokiej jakości oleje i filtry. Wypalenie i wypolerowanie powierzchni łożysk stanowi natomiast wynikową krótkich zaników w doprowadzaniu oleju, co może stanowić efekt nieprawidłowego startu silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki, uruchomienia turbiny bez zalania olejem lub pod jego niskim ciśnieniem oraz zanieczyszczenia oleju. Najgroźniejszą formą przerw w dystrybucji oleju jest niedostateczne ciśnienie, którego źródłem bywa najczęściej niedrożny przewód smarujący turbinę. Do innych przyczyn możemy zaliczyć niesprawną pompę olejową czy niski poziom oleju w misce.
Problemy z łożyskiem turbiny oraz pierścieniem i rowkiem wałka turbiny są spowodowane nagromadzeniem węgla wynikającym z nadmiernej temperatury spalin lub szybkiego wyłączenia silnika po pracy. W konsekwencji prowadzi to do zgięć i pęknięć części turbosprężarki. W takim wypadku warto pomyśleć o całkowitej regeneracji.

Więcej informacji na temat napraw turbin można znaleźć na stronie turbo-sprezarki.com.pl.

 

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Nowy Volkswagen ID.3 różni się od poprzednika nie tylko nadwoziem czy wnętrzem. Zmienione są również reflektory i tylne światła, a także oświetlenie wnętrza. Wszystko oparto na technologii LED. Opcjonalne reflektory matrycowe IQ.LIGHT nie tylko doskonale oświetlają drogę, lecz także potrafią „przywitać” kierowcę, który podchodzi do samochodu z kluczykiem w kieszeni. A to oczywiście nie wszystko, […]

Komentarzy: 0 skomentuj »