Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Vision Gran Turismo – Wizje z włókna i stali

motostork

Któż z nas nie pędził ulicami Monaco, za kierownicą Bugatti Veyrona przed monitorem z ostatnią wersją Gran Turismo, niech żałuje.

 

Bugatti pojawiło się dopiero w 5 i 6 edycji gry, ale właśnie ta marka i model budziły największe emocje graczy, ze względu na parametry i osiągi Veyrona: moc 1001 KM, 2,5 sek. do setki, V-max 426 km/h już w wersji z 2009 roku i nieosiągalny wtedy przez inne auta stosunek mocy do masy 530,2 KM/t. Oszałamiająca była też cena – 2 mln kredytów w grze i 1 mln euro w realu. Choćby z tego powodu niewielu może się pochwalić doświadczeniem jazdy Veyronem w realu, a tym bardziej po  wyścigowym torze, bo reaktywowana przez Volkswagena w 2004 roku marka do dziś nie nawiązała praktycznie do sportowych sukcesów w dwudziestoleciu międzywojennym. A były to sukcesy niemałe – ponad dwa tysiące zwycięstw i startów ukończonych na podium i fantastyczne modele, które przeszły do historii motoryzacji.

 

 

Bugatti wrócą na tory?
Niestety, dziś Veyrony oglądać można prawie wyłącznie na pokazach fetyszy multimilionerów, a stworzone dla tego modelu tysiąckonne silniki W16 nie mogą rozwinąć mocy na miejskich bulwarach. Zapowiadano już w momencie premiery, że powstanie nie więcej niż 450 egzemplarzy Veyrona w ciągu 10 lat i we Frankfurcie pojawiła się okazja, aby 450 klientom, posiadaczom piekielnie drogich zabawek Bugatti podziękować i pokazać nowy supercar, prawdopodobnie zapowiedź modelu Chiron. Choć Vision Gran Turismo, dostępne dla każdego, pojawi się w siódmej edycji gry Sony PlyyStation, egzemplarz z krwi i kości, a właściwie z karbonu i stali stanął na honorowym miejscu pawilonu Bugatti we Frankfurcie. Model zapowiada wyraźny techniczny progres w kolejnej dekadzie i ma być hołdem dla wielkich sukcesów Bugatti w LeMans w latach 1937 i 1939, a inspiracji projektantom dostarczył zwyciężający wtedy model Type 57 G Tank. To ten sam, w którym zginął podczas testów w 1939 roku projektant jego nadwozia Jean Bugatti, syn założyciela firmy. Cytaty zauważymy w pięknym grillu w formie podkowy, w opadającym tyle auta i w sposobie dwukolorowego lakierowania w odcienie niebieskiego i błękitu, które były kolorami brandowymi w latach 30.

 

Sztuka, Forma, Technika
Choć to na razie wizja, jeżdżąca w grze wideo, każdy element kosmicznie wyglądającego samochodu, ma techniczne uzasadnienie – splittery pod zderzakiem, wielki tylny spoiler, wloty powietrza chłodzące hamulce w otworach przednich reflektorów, wloty w błotniku i za drzwiami. Detale aerodynamiki dodają supersamochodowi nierealnego, filmowego charakteru, ale całość doskonale wpisuje się w slogan marki: ”Art, Forme, Technique”. Nic dziwnego, że Vision Gran Turismo był ulubieńcem fotoreporterów podczas IAA. Premierze towarzyszył świetny spektakl, łączący realny model z tylną projekcją sekwencji z gry Gran Turismo. Jeśli porównamy linię Veyrona z Vision Gran Turismo, od razu zrozumiemy, że to powrót do sportowych korzeni marki i próba stworzenia zupełnie nowego języka stylistycznego, który znajdziemy w następcy. W koncepcie wykorzystano silnik W16, który osiąga tu dzięki czterem turbosprężarkom moc 1500 KM. Hybrydowy system odzyskujący energię hamowania doda do tego jeszcze 100 KM. Auto będzie więc można rozpędzić do setki w mniej niżj 2 sek.

 

02_Bugatti-VGT_ext_side_CMYK_high

 

Konkurenci
W tym samym czasie premierę miał model konkurencji, który obejrzymy również w Gran Turismo 7, ale gdzie mu tam do Bugatti? Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo Concept wyposażony jest w napęd elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi. Akustycy postanowili nieco oszukać publiczność, aby dodać bezgłośnej jak lodówka maszynie trochę ikry. Wykorzystano turbinę w systemie chłodzenia ogniw wodorowych i zakończenia kanałów powietrznych aerodynamiki, aby uzyskać dźwięk zbliżony do tego, jaki wydobywa się spod masek i wydechów spalinowych aut wyścigowych klas LMP1 i LMP2. Samochód poruszać ma zespół napędowy o mocy łącznej 884 KM – stosy ogniw dostarczają prąd do silników na kołach, co przelicza się na moc 680 KM, a pozostałe 204 KM dostarczą kondensatory i system odzyskujący energię hamowania.
Obydwa przedstawione supersamochody to wizje odległej przyszłości. Pojawią się najpierw na konsoli Sony PlayStation, później być może na torach. Trzeci nowy supercar, który na pewno znajdzie się w siódmej edycji Gran Turismo był już przez nas opisany – to nowa Honda/Acura NSX. Natomiast gwiazdą najnowszego wydania gry Forza Motorsport 6 będzie przedstawiany w poprzednich wydaniach Ford GT.

 foto: Bugatti

Tekst ukazał się w Moto Tabu – aplikacji na urządzenia mobilne

• na iPad i iPhone:

• na tablety z Androidem:

 

motostork

motostork

Artykułów: 31

W motoryzacji od 1997 roku. Tworzę, zmieniam, poprawiam media. Najpierw papierowe "Auto dziś i jutro", które zatrzęsło kioskami i klubami fanów marek na przełomie wieków, potem "Auto Moto", dojrzalsze, sprzedawane nawet w 130-tysięcznych nakładach. Po drodze, już w XXI wieku, kilkadziesiąt wydań pism dla kierowców Hond, Subaru, Jeepów, Dodge’ów i Kii. W końcu portale i media elektroniczne. Wszystko wokół czterech kółek.

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Rozpoczęła się nowa era. Taki jest najważniejszy przekaz nowego filmu BMW udostępnionego za pośrednictwem wszystkich kanałów online. Film „A NEW ERA” po raz pierwszy pokazuje wszystkie cztery wizjonerskie samochody BMW Group obok siebie. W rok od setnej rocznicy założenia spółki czołowy producent samochodów i motocykli premium na świecie kontynuuje swoją kampanię „THE NEXT 100 YEARS”.

Komentarzy: 0 skomentuj »

Mimo że posiada je ogromna większość kierowców, wielu z nich ma o nim mylne pojęcie. OC – ubezpieczenie, które obrosło licznymi mitami. Obalmy te pojawiające się najczęściej.

Komentarzy: 0 skomentuj »