Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Uważaj na ukryte koszty przy zakupie auta używanego

Meganews

Trudno wyobrazić dziś sobie funkcjonowanie bez samochodu. Większość Polaków szuka auta na rynku wtórnym, sugerując się przy tym — co zresztą normalne — przede wszystkim ceną, nie biorąc pod uwagę innych kosztów.

Jakie są koszty rejestracji samochodu?

Rejestracja samochodu nie jest niczym skomplikowanym. Wystarczy złożyć wniosek z odpowiednimi dokumentami w wydziale komunikacji. Niezbędne są przy tym dokumenty:

  • wniosek o rejestrację pojazdu
  • dowód jego własności (faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa dożywocia)
  • dowód rejestracyjny z aktualnym terminem badania technicznego
  • tablice rejestracyjne (tablice nie muszą być wymieniane, jeśli sprzedawca i nabywca samochodu mieszkają w tym samym powiecie)
  • karta pojazdu (jeżeli była wydana)
  • dokument o udzieleniu pełnomocnictwa (jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik)

Kiedy rejestracji dokonuje osoba prywatna, niezbędny jest dowód osobisty lub inny dokument tożsamości ze zdjęciem. Jeśli nowym właścicielem jest firma, wymagany będzie aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.

Nieco inaczej wygląda to w sytuacji, kiedy właścicielem pojazdu jest cudzoziemiec przebywający na terenie Polski, jak również zagraniczne firmy, fundacje czy ośrodki kultury. Wówczas do zarejestrowania auta dodatkowo potrzebny jest paszport lub inny dokument potwierdzający czasowe zameldowanie cudzoziemca: wiza Schengen, wiza krajowa, karta pobytu, udzielająca zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy, zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej, karta pobytu członka rodziny obywatela UE, dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE, karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE, karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały, karta zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE, nadanie statusu uchodźcy, udzielenie ochrony uzupełniającej, zgoda na pobyt tolerowany.

W przypadku zagranicznych firm do wglądu niezbędne są aktualne odpisy z Krajowego Rejestru Sądowego. Z kolei fundacje, korespondenci prasowi czy ośrodki kultury powinny przedstawić akredytacje, umowy międzynarodowe czy zaświadczenia z ambasad.

Koszty rejestracji używanego auta z Polski:

  • zwyczajne tablice rejestracyjne – 80,00 zł
  • indywidualne tablice rejestracyjne – 1 000,00 zł
  • dowód rejestracyjny – 54,00 zł
  • pozwolenie czasowe – 13,50 zł
  • nalepka kontrolna – 18,50 zł
  • nalepka legalizacyjna – 12,50 zł
  • opłata ewidencyjna – 2,00 zł

Koszty rejestracji sprowadzać się więc mogą nawet do przeszło tysiąca złotych, choć na ogół wynoszą 180,50 zł.

  • 81,00 zł — w sytuacji pozostawienia dotychczasowych tablic rejestracyjnych
  • 180,50 zł — w sytuacji zwyczajnych tablic rejestracyjnych
  • 1 100,50 zł — w sytuacji indywidualnych tablic rejestracyjnych

Drożej jest w przypadku samochodów importowanych z zagranicy. Wówczas do kosztów rejestracji należy doliczyć opłaty związane z akcyzą, cłem czy tłumaczeniem dokumentów.

Niezależnie od tego, jaki jest to samochód — nowy czy używany, z Polski lub nie — po rejestracji właściciel otrzymuje decyzję o czasowej rejestracji pojazdu, a do tego tablice rejestracyjne, nalepkę kontrolną oraz czasowe pozwolenie ważne przez okres nieprzekraczający 30 dni. Po okresie od 1 do 3 tygodni tzw. miękki dowód wymienić należy na stały dowód rejestracyjny, zwracając przy tym pozwolenie czasowe.

Jakie są koszty ubezpieczenia samochodu?

Nie da się wskazać konkretnych stawek ubezpieczeń OC. Zależne są one bowiem od wielu różnych czynników, spośród których najważniejsze to:

  • wiek
  • doświadczenie
  • posiadane zniżki
  • marka i model samochodu
  • pojemność silnika
  • przebieg
  • możliwość garażowania
  • miejsce zamieszkania

Najwięcej za ubezpieczenie OC płacą młodzi i niedoświadczeni kierowcy, którzy nie wyrobili sobie jeszcze żadnych zniżek. Bez nich może ono być natomiast nawet o 100% droższe. Ubezpieczyciele słusznie zresztą uznają, że w przypadku takich osób ryzyko spowodowania wypadku jest większe. Tacy kierowcy mają jednak szansę na obniżenie składki. Będą one niższe, jeśli auto będzie współdzielone z bardziej doświadczonym kierowcą, który ma wypracowane zniżki.

Jednak w jeszcze gorszej sytuacji są ci, którzy są sprawcami kolizji. Towarzystwa Ubezpieczeniowe przygotowały dla nich wysokie podwyżki. Na najniższe OC mogą natomiast liczyć doświadczeni kierowcy, którzy wypracowali sobie prawo do zniżek, a nie spowodowali przy tym żadnej stłuczki.

Wiele zależy też od samego ubezpieczyciela. Towarzystwa Ubezpieczeniowe mogą bowiem premiować określone grupy kierowców. Dlatego tak ważne jest, aby wcześniej porównać oferty wielu firm, w czym pomoże porównywarka ubezpieczeniowa. Taniej jest też w przypadku opłacenia całej składki jednorazowo. Rozłożenie na raty sprawi, że polisa OC będzie droższa.

Koszty serwisu po zakupie samochodu używanego

Większość sprzedawców przekonuje, że samochody przez nich oferowane nie wymagają żadnych nakładów finansowych. Takie zapewnienia rzadko kiedy są jednak prawdziwe. Zresztą nawet samochodowi, który nie ma ukrytych usterek, podstawowy serwis jest niezbędny.

Po zakupie samochodu używanego wymienić trzeba między innymi pasek lub łańcuch rozrządu wraz z osprzętem, do którego zalicza się rolki prowadzące, rolkę napinającą czy uszczelniacze. Zerwanie napędu rozrządu może skończyć się uszkodzeniem głowicy, zaworów, popychaczy czy wałka rozrządu, co wygeneruje kilkutysięczne straty. Wymiana również nie jest tania, ale zazwyczaj kosztuje nie więcej niż 1000 zł.

Inne czynności serwisowe, o jakich należy pamiętać przy zakupie samochodu na rynku wtórnym, sprowadzają się do wymiany filtrów oraz płynów eksploatacyjnych, a przede wszystkim oleju silnikowego, płynu hamulcowego i chłodniczego. Łączny koszt dwóch ostatnich nie przekracza 100 zł, olej syntetyczny kosztuje z kolei ok. 150 zł. Za markowy filtr paliwa zapłacić trzeba ok. 40 zł. Tyle samo kosztuje filtr powietrza, a ok. 30 zł filtr pyłkowy, który warto wymienić przy serwisie klimatyzacji. Ten układ również należy zdezynfekować i uzupełnić znajdujący się w nim czynnik, co kosztuje przynajmniej ok. 200 zł.

Usterki ukryte przez sprzedawcę

Wymiana podstawowych płynów eksploatacyjnych, filtrów i rozrządu to nie wszystko. Taki serwis należy uznać za podstawę. Znacznie niebezpieczniejsze i kosztowniejsze mogą być zapewnienia, że sprzedawany samochód jest wolny od jakichkolwiek usterek. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy są to samochody mające pięć lat i więcej lub do Polski trafiły z zagranicy. Żadnym dowodem nie są tu również wpisy w książkach serwisowych czy faktury za części, które mogą zostać sfałszowane.

Fałszerstwa sprzedawców, a przede wszystkim handlarzy, są bardzo różne. Niebezpiecznie jest nabyć samochód, który brał udział w wypadku. Jeśli taki pojazd zostaje przywrócony do użytku po kolizji, jego konstrukcja jest osłabiona, a zdarza się nawet, że jedno auto składane jest z dwóch innych. Równie groźny, co po szkodzie, jest zakup pojazdu po pożarze czy powodzi.

Zagrożeniem są też samochody z tzw. przekładkami, które są sprowadzane z Wielkiej Brytanii i przystosowane do ruchu prawostronnego.

Inne oszustwa handlarzy i sprzedawców sprowadzają się do poprawek lakierniczych. Dla uzyskania lepszego efektu wizualnego maskowane są ślady korozji, lakierowane rysy i obtarcia. Wielu w celu zwiększenia zysku odświeża też wnętrza samochodów, decydując się na poprawki mechaniczne, czy celowo koryguje licznik przebiegu. Problemem może być również instalacja LPG. Nie zawsze jest ona najwyższej jakości, co w niedalekiej przyszłości również może skończyć się poważnymi wydatkami.

Jak zweryfikować samochód używany przed zakupem?

Jako że sprzedawcy oszukują nabywców na wiele różnych sposobów, każdy samochód przed finalizacją zakupu powinien być dokładnie zweryfikowany. Jak tego dokonać?

Chcąc ustrzec się oszustw, w pierwszej kolejności o samochodzie należy dowiedzieć się jak najwięcej podczas rozmowy telefonicznej. Poza tak oczywistymi pytaniami, jak te dotyczące liczby właścicieli, wyposażenia czy spalania, zapytać należy o numer VIN pojazdu, który posłuży przy weryfikacji auta.

Przyda się też przegląd techniczny w niezależnym warsztacie samochodowym lub autoryzowanej stacji obsługi, jak i jazda próbna, która może ukazać mankamenty takiego pojazdu. Wcześniej natomiast samochodowi powinien przyjrzeć się kompetentny mechanik podczas jego oględzin. Przy wykorzystaniu miernika zbada on grubość powłoki lakierniczej na całej jego powierzchni oraz przyjrzy się silnikowi i wnętrzu.

Jako że wiele usterek jest doskonale ukrytych, pomoże też historia pojazdu, która pozwoli wejrzeć w przeszłość takiego auta. Raport historii pojazdu zawiera w sobie wiele kluczowych dla samochodu informacji. Sprawdzenie VIN, np. przez www.autobaza.pl, pozwala zweryfikować nie tylko rok produkcji danego egzemplarza. Zawiera on w sobie również chronologiczną historię, a w tym informacje o szkodach, kolizjach i wezwaniach serwisowych, zdjęcia z archiwalnych aukcji sprzedażowych czy raport z baz kradzieżowych. Dzięki temu raportowi łatwo jest również zweryfikować zapewnienia sprzedającego, odkrywając ukrywane przez niego usterki.

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale: