Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Bracia mniejsi: Peugeot 2008 – Opel Crossland X – Citroen C3 Aircross

motostork

Poznaliśmy następcę Opla Merivy, który jest miejskim SUV-em. Nowy Opel Crossland X to samochód zbudowany wspólnie z Francuzami, a przedstawiony tuż po ogłoszeniu przejęcia marki przez koncern PSA. Wiele łączy go z Peugeotem 2008 i następcą Citroena C3 Aircross, który jako model koncepcyjny pojawił się już w Genewie.

 

To że marka Opel dołącza do francuskiego koncernu PSA spadło może jak grom z jasnego nieba na wielu kierowców przywiązanych do myśli, że jeżdżą najbardziej niemieckim autem na świecie, ale przecież mówiło się o tym od dawna. Od trzech lat pracowano nad wspólnymi modelami SUV-ów. Samochody miały łączyć wspólne platformy podłogowe i częściowo gamy napędów. Opel Crossland X powstał na francuskiej platformie PF1, na której bazują również dwaj bracia mniejsi: Peugeot 2008 i oczekiwany Citroen C3 Aircross.
Bracia więksi, powstający na platformie EMP2 to Peugeot 3008 oraz dwa zapowiadane modele: Opel Grandland X oraz Citroen C4 Aircross, zapowiadany na rok 2018. Pierwszy z nich – Peugeot 3008 – zaraz po narodzinach został europejskim autem roku COTY 2017. To fantastyczna rekomendacja dla przyszłych klientów. Trudno przewidzieć, jak przełoży się na zainteresowanie modelami Opla i Citroena.




MaSUVka

Skąd bierze się tak wielkie zamiłowanie do suvopodobnych crossoverów? To proste, dają one poczucie jeżdżenia czymś większym, pojemniejszym i bardziej sprawnym w terenie, choćby budowane były na platformie Corsy, jak Opel Mokka, lub dawały tylko iluzję dzielności terenowej poprzez wyższy prześwit i spuchnięte błotniki. Większość z nich nie dysponuje napędem na obie osie, a jednak sprzedają się coraz lepiej. Wyższa pozycja za kierownicą daje też poczucie bezpieczeństwa i lepszą obserwację drogi, a kobietom podoba się to szczególnie, gdyż znacznie ułatwia wsiadanie i wysiadanie z samochodu. Crossovery odpowiadają za słabsze wyniki sprzedaży modeli klasy wyższej średniej oraz MPV i to się raczej nie zmieni. Mamy do czynienia z autentyczną rewolucją w klasyfikacji modelowej samochodów osobowych. W wypadku Opla, w gamie marki znajdą się trzy nowe crossovery z oznaczeniem X: Mokka X, Crossland X i Grandland X, z czego dwa pierwsze są bardzo zbliżone rozmiarami. Crossland i Grandland zastąpią w ofercie modele MPV tego producenta.

 

Crossland X za Merivę

Klienci odchodzą od minivanów. Ci, którzy byli przyzwyczajeni do kształtów Opla Merivy, muszą pogodzić się z faktem, że następca będzie wyglądem przypominał samochód typu SUV. Tylko „typu SUV”, ponieważ nie przewidziano napędu 4×4, a jedyny atrybut pojazdu na bezdroże, to nieco wyższy prześwit, czarne nadkola i progi oraz spore nakładki pod zderzakami. Samochód z boku i z tyłu wydaje się ciekawszy – przód został przez projektantów potraktowany jak zadanie na temat „wykaż geny Opla za wszelką cenę”, co niestety nie dodało mu uroku. Narysowany swobodniejszą kreską Opel Mokka X jest zdecydowanie bardziej intrygujący en face. Odnoszę wrażenie, że dwa samochody w jednym segmencie gamy modelowej, z których pierwszy tak ładnie wpisał się w gusta polskiego rynku, nie są szczęśliwym pomysłem, który nie przysłuży się sprzedaży Crosslanda. Mimo dobrego wyposażenia i zachęcającej ceny z VAT 59 950 PLN, bardziej atrakcyjna wydaje się Mokka, oferująca napęd na obie osie, nieco pojemniejsza i niewiele droższa.

 

Silniki

W ofercie pięciu silników dostępnych dla Crosslanda X znajdą się benzynowe napędy trzycylindrowe:

1.2 litra, 60 kW/81 KM,
1.2 Turbo, 81 kW/110 KM, (5-bieg. manual., automat)
1.2 Turbo, 96 kW/130 KM (6-bieg. manual.)

Dostępne będą także trzy warianty turbodoładowanych silników wysokoprężnych:

1.6 litra 73 kW/99 KM,
1.6 litra, 73 kW/99 KM ECOTEC,
1.6 litra, 88 kW/120 KM

 

Gama napędów Opla pozwala kierowcom o różnych potrzebach i preferencjach wybierać między silnikami różniącymi się dynamiką. 110 konny wariant silnika 1.2 dostępny jest z przekładnią automatyczną. Bez wyjątku, wszystkie opcje dostępne w ofercie zaskakują oszczędnością – warto zwrócić uwagę na to, że najmocniejszy, 130-konny silnik benzynowy potrzebuje na przejechanie 100 km tylko 5 litrów w cyklu mieszanym, natomiast 120-konny diesel zużyje według producenta w cyklu mieszanym tylko 4 litry ON. Zapowiadana jest również wersja napędzana LPG, jak w całej gamie Opla.

 

Asystent na pokładzie

Opel Crossland X otrzymał od wersji Enjoy w standardzie system OnStar z nowymi funkcjami:  osobistego asystenta, w ramach której osoby podróżujące samochodem mogą skontaktować się z opiekunem Opel OnStar, pomagającym np. zarezerwować pokój, znaleźć parking lub restaurację. Jest też punkt dostępowy 4G LTE Wi-Fi, pozwalający korzystać z szybkiego łącza internetowego. W konsoli środkowej Crosslanda X może być zamontowana opcjonalna bezprzewodowa indukcyjna ładowarka do telefonów.

Crossland X jest skonfigurowany jako pojazd miejski, nie posiada więc w ofercie dodatku, którym może klientów zachęcać Peugeot 2008 – systemu Grip Control, pozwalającego czuć się pewniej poza asfaltowymi szlakami. Wyposażony w Grip Control będzie też kompaktowy SUV Citroena. Mało przekonująca wydaje się w tym kontekście marketingowa koncepcja przedstawiająca nowego Opla jako przedstawiciela subkompaktowych SUV-ów. Naturalnym konkurentem dla Peugeota 2008 pozostanie Mokka. Mimo to fani niemieckiej marki znajdą i w Crosslandzie wystarczająco wiele atutów, zwłaszcza jeśli będzie już w ofercie wynajmu długoterminowego Drive Plan, która pozwala w korzystnej racie miesięcznej zamknąć koszty użytkowania auta.

Opel Crossland X trafi niebawem do salonów w Polsce. Prawdopodobnie do modeli dzielących platformy PSA z czasem dołączy DS – czwarta marka, która zechce zaproponować klientom crossover lub kompaktowy SUV.

W planach jest jeszcze grupa francusko-niemieckich „trojaczków” z zakładów PSA w Vigo w Hiszpanii, które powstaną na wspólnej platformie EMP2. Będą to Citroën Berlingo III, Peugeot Partner III oraz Opel Combo. Tak to się robi w Europie.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

motostork

motostork

Artykułów: 40

W motoryzacji od 1997 roku. Tworzę, zmieniam, poprawiam media. Najpierw papierowe "Auto dziś i jutro", które zatrzęsło kioskami i klubami fanów marek na przełomie wieków, potem "Auto Moto", dojrzalsze, sprzedawane nawet w 130-tysięcznych nakładach. Po drodze, już w XXI wieku, kilkadziesiąt wydań pism dla kierowców Hond, Subaru, Jeepów, Dodge’ów i Kii. W końcu portale i media elektroniczne. Wszystko wokół czterech kółek.

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Toyota Land Cruiser to jeden z tych samochodów, które na dobre zrosły się z krajobrazami półkuli południowej. To kultowe połączenie wołu roboczego na bezdroża i auta klasy premium jest jednym z ulubieńców mieszkańców Australii czy Republiki Południowej Afryki, cenionym szczególnie za trwałość i niezawodność. W RPA znana firma tuningowych zapaleńców zbudowała hotrod oparty na klasycznym […]

Komentarzy: 0 skomentuj »

Tag Heuer to szwajcarska marka zegarków, kojarzona od lat z samochodami i sportami motorowymi. Legendarny model Monaco Calibre 11, z kwadratową tarczą, nosił Steve McQueen w kultowym filmie “Le Mans” z roku 1971. Teraz ten elegancki chronometr powraca do kin wraz z najnowszym smart watchem Tag Heuer Connected. Premiera filmu “Kingsman: Złoty Krąg” już w […]

Komentarzy: 0 skomentuj »