Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Bracia mniejsi: Peugeot 2008 – Opel Crossland X – Citroen C3 Aircross

motostork

Poznaliśmy następcę Opla Merivy, który jest miejskim SUV-em. Nowy Opel Crossland X to samochód zbudowany wspólnie z Francuzami, a przedstawiony tuż po ogłoszeniu przejęcia marki przez koncern PSA. Wiele łączy go z Peugeotem 2008 i następcą Citroena C3 Aircross, który jako model koncepcyjny pojawił się już w Genewie.

 

To że marka Opel dołącza do francuskiego koncernu PSA spadło może jak grom z jasnego nieba na wielu kierowców przywiązanych do myśli, że jeżdżą najbardziej niemieckim autem na świecie, ale przecież mówiło się o tym od dawna. Od trzech lat pracowano nad wspólnymi modelami SUV-ów. Samochody miały łączyć wspólne platformy podłogowe i częściowo gamy napędów. Opel Crossland X powstał na francuskiej platformie PF1, na której bazują również dwaj bracia mniejsi: Peugeot 2008 i oczekiwany Citroen C3 Aircross.
Bracia więksi, powstający na platformie EMP2 to Peugeot 3008 oraz dwa zapowiadane modele: Opel Grandland X oraz Citroen C4 Aircross, zapowiadany na rok 2018. Pierwszy z nich – Peugeot 3008 – zaraz po narodzinach został europejskim autem roku COTY 2017. To fantastyczna rekomendacja dla przyszłych klientów. Trudno przewidzieć, jak przełoży się na zainteresowanie modelami Opla i Citroena.




MaSUVka

Skąd bierze się tak wielkie zamiłowanie do suvopodobnych crossoverów? To proste, dają one poczucie jeżdżenia czymś większym, pojemniejszym i bardziej sprawnym w terenie, choćby budowane były na platformie Corsy, jak Opel Mokka, lub dawały tylko iluzję dzielności terenowej poprzez wyższy prześwit i spuchnięte błotniki. Większość z nich nie dysponuje napędem na obie osie, a jednak sprzedają się coraz lepiej. Wyższa pozycja za kierownicą daje też poczucie bezpieczeństwa i lepszą obserwację drogi, a kobietom podoba się to szczególnie, gdyż znacznie ułatwia wsiadanie i wysiadanie z samochodu. Crossovery odpowiadają za słabsze wyniki sprzedaży modeli klasy wyższej średniej oraz MPV i to się raczej nie zmieni. Mamy do czynienia z autentyczną rewolucją w klasyfikacji modelowej samochodów osobowych. W wypadku Opla, w gamie marki znajdą się trzy nowe crossovery z oznaczeniem X: Mokka X, Crossland X i Grandland X, z czego dwa pierwsze są bardzo zbliżone rozmiarami. Crossland i Grandland zastąpią w ofercie modele MPV tego producenta.

 

Crossland X za Merivę

Klienci odchodzą od minivanów. Ci, którzy byli przyzwyczajeni do kształtów Opla Merivy, muszą pogodzić się z faktem, że następca będzie wyglądem przypominał samochód typu SUV. Tylko „typu SUV”, ponieważ nie przewidziano napędu 4×4, a jedyny atrybut pojazdu na bezdroże, to nieco wyższy prześwit, czarne nadkola i progi oraz spore nakładki pod zderzakami. Samochód z boku i z tyłu wydaje się ciekawszy – przód został przez projektantów potraktowany jak zadanie na temat „wykaż geny Opla za wszelką cenę”, co niestety nie dodało mu uroku. Narysowany swobodniejszą kreską Opel Mokka X jest zdecydowanie bardziej intrygujący en face. Odnoszę wrażenie, że dwa samochody w jednym segmencie gamy modelowej, z których pierwszy tak ładnie wpisał się w gusta polskiego rynku, nie są szczęśliwym pomysłem, który nie przysłuży się sprzedaży Crosslanda. Mimo dobrego wyposażenia i zachęcającej ceny z VAT 59 950 PLN, bardziej atrakcyjna wydaje się Mokka, oferująca napęd na obie osie, nieco pojemniejsza i niewiele droższa.

 

Silniki

W ofercie pięciu silników dostępnych dla Crosslanda X znajdą się benzynowe napędy trzycylindrowe:

1.2 litra, 60 kW/81 KM,
1.2 Turbo, 81 kW/110 KM, (5-bieg. manual., automat)
1.2 Turbo, 96 kW/130 KM (6-bieg. manual.)

Dostępne będą także trzy warianty turbodoładowanych silników wysokoprężnych:

1.6 litra 73 kW/99 KM,
1.6 litra, 73 kW/99 KM ECOTEC,
1.6 litra, 88 kW/120 KM

 

Gama napędów Opla pozwala kierowcom o różnych potrzebach i preferencjach wybierać między silnikami różniącymi się dynamiką. 110 konny wariant silnika 1.2 dostępny jest z przekładnią automatyczną. Bez wyjątku, wszystkie opcje dostępne w ofercie zaskakują oszczędnością – warto zwrócić uwagę na to, że najmocniejszy, 130-konny silnik benzynowy potrzebuje na przejechanie 100 km tylko 5 litrów w cyklu mieszanym, natomiast 120-konny diesel zużyje według producenta w cyklu mieszanym tylko 4 litry ON. Zapowiadana jest również wersja napędzana LPG, jak w całej gamie Opla.

 

Asystent na pokładzie

Opel Crossland X otrzymał od wersji Enjoy w standardzie system OnStar z nowymi funkcjami:  osobistego asystenta, w ramach której osoby podróżujące samochodem mogą skontaktować się z opiekunem Opel OnStar, pomagającym np. zarezerwować pokój, znaleźć parking lub restaurację. Jest też punkt dostępowy 4G LTE Wi-Fi, pozwalający korzystać z szybkiego łącza internetowego. W konsoli środkowej Crosslanda X może być zamontowana opcjonalna bezprzewodowa indukcyjna ładowarka do telefonów.

Crossland X jest skonfigurowany jako pojazd miejski, nie posiada więc w ofercie dodatku, którym może klientów zachęcać Peugeot 2008 – systemu Grip Control, pozwalającego czuć się pewniej poza asfaltowymi szlakami. Wyposażony w Grip Control będzie też kompaktowy SUV Citroena. Mało przekonująca wydaje się w tym kontekście marketingowa koncepcja przedstawiająca nowego Opla jako przedstawiciela subkompaktowych SUV-ów. Naturalnym konkurentem dla Peugeota 2008 pozostanie Mokka. Mimo to fani niemieckiej marki znajdą i w Crosslandzie wystarczająco wiele atutów, zwłaszcza jeśli będzie już w ofercie wynajmu długoterminowego Drive Plan, która pozwala w korzystnej racie miesięcznej zamknąć koszty użytkowania auta.

Opel Crossland X trafi niebawem do salonów w Polsce. Prawdopodobnie do modeli dzielących platformy PSA z czasem dołączy DS – czwarta marka, która zechce zaproponować klientom crossover lub kompaktowy SUV.

W planach jest jeszcze grupa francusko-niemieckich „trojaczków” z zakładów PSA w Vigo w Hiszpanii, które powstaną na wspólnej platformie EMP2. Będą to Citroën Berlingo III, Peugeot Partner III oraz Opel Combo. Tak to się robi w Europie.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

motostork

motostork

Artykułów: 35

W motoryzacji od 1997 roku. Tworzę, zmieniam, poprawiam media. Najpierw papierowe "Auto dziś i jutro", które zatrzęsło kioskami i klubami fanów marek na przełomie wieków, potem "Auto Moto", dojrzalsze, sprzedawane nawet w 130-tysięcznych nakładach. Po drodze, już w XXI wieku, kilkadziesiąt wydań pism dla kierowców Hond, Subaru, Jeepów, Dodge’ów i Kii. W końcu portale i media elektroniczne. Wszystko wokół czterech kółek.

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Miasta za Wielką Wodą są inne niż u nas, więc i auta miejskie powinny być inne. W pewnym mieście wschodniego wybrzeża USA, nazywanym przez mieszkańców Big Apple, wybrano przed miesiącem Światowy Miejski Samochód Roku, zaprojektowany dla europejskiego koncernu przez Amerykanina koreańskiego pochodzenia. Na dodatek wychowanego pod słońcem Kalifornii, w samej kolebce Apple, Cupertino, co już […]

Komentarzy: 0 skomentuj »

Na obecnym rynku usług finansowych do dyspozycji  klienta dostępne są różne formy finansowania, które mają na celu pomoc w zaspokojeniu nagłych czy nieprzewidzianych wydatków. To samo tyczy się wydatków firmowych, jeżeli przedsiębiorca potrzebuje gotówki na rozwój firmy czy nowy sprzęt, może liczyć na pożyczkę bankową.

Komentarzy: 0 skomentuj »