Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Spectre: najnowsze samochody BONDA

Meganews

Wyjątkowe pojazdy towarzyszą agentowi 007 już od pierwszych odcinków filmowej serii. W najnowszym Bondzie również nie zabrakło supersamochodów, a sceny pościgów przygotowano z rozmachem.

 

O 24-tej części przygód Jamesa Bonda zrobiło się głośno już przed zakończeniem zdjęć, a główną informacją obiegającą media był budżet filmu wynoszący 300 mln dolarów! Miłośnicy bohatera z opowiadań Iana Fleminga wzdychali z zachwytu. Obecnie wiemy, że duża część z magicznej kwoty, a dokładniej 50 mln dolarów przeznaczono na samochody, które wykorzystano w superprodukcji. Główne role w filmie odegrały Aston Martin DB10 i Jaguar C-X7. Ponadto w filmie wzięły udział: Range Rover Sport SVR, Land Rover Defender oraz nowy Land Rover Discovery Sport.

 

Zaraz po rozpoczęciu zdjęć do filmu świat obiegła informacja o skradzionych pojazdach z Land Rover Training Center. Wśród nich było pięć Range Roverów, zmodyfikowanych dla potrzeb scen kręconych w filmie. Wszystkie auta miały trafić na plan w austriackich Alpach, gdzie miały odegrać swoje role. Ciężko stwierdzić, czy pojazdy zostały skradzione, czy był to jeden z elementów kampanii wizerunkowej. Łączna kwota strat wyniosła 800 tysięcy euro. W efekcie plan filmowy został opóźniony. Zdjęcia wymagały przygotowania nowych terenówek z przerobionym zawieszeniem i łatwo tłukącymi się zamiennikami szyb oraz innymi modyfikacjami.

 

 

 

Aston – pozytywny bohater

W prasie krążyły liczne informacje o zniszczonych i uszkodzonych samochodach. Wiele z nich dotyczyło Astona Martina Jamesa Bonda, którego kolejny raz zagrał Daniel Craig. Pojazdy tej marki występowały w 12 z 24 filmów o agencie 007. Pierwszy Aston – model DB5 zagrał w „Goldfinger” w 1964 roku, za czasów Seana Connery.

 

W „Spectre” główną rolę otrzymał Aston Martin DB10 opracowany na potrzeby filmu. Po raz pierwszy w historii firma stworzyła pojazd dedykowany dla Bonda. W jego projekt był zaangażowany reżyser – Sam Mendes. Łącznie wyprodukowano 10 samochodów. Warto podkreślić, że DB10 nie jest następcą produkowanego seryjnie DB9.

 

Nowy pojazd wyznacza trend stylistyczny dla Astonów, być może zbliżony do niego wygląd będzie miał Aston Martin DB11, który opiera się konstrukcyjnie na modelu V8 Vantage, choć jego nadwozie jest dłuższe i szersze. Za napęd posłużyła jednostka V8 o pojemności 4.7 litra, współpracująca z sześciobiegową przekładnią manualną. Popisowe przejazdy ulicami Rzymu zawdzięczamy dublerowi Craiga – kierowcy rajdowemu Markowi Higginsowi.

 

Jag – czarny charakter

W pościgu bierze udział również inny brytyjski samochód – Jaguar C-X7, zasiada w nim główny wróg Bonda Mr. Hinx (Dave Bautista). Za opracowanie pojazdu odpowiedzialni są dział Jaguar Special Vehicle Operations i Williams Advanced Enginnering. Efektem ich współpracy jest w 100% działający prototyp – C-X7.

 

Koncepcyjny Jaguar ma napęd przenoszony na wszystkie koła. Silnik to konstrukcja hybrydowa oferująca bardzo dobre osiągi. Jednostka napędowa jest wzorowana na tych z bolidów F1. Silnik bi-turbo o pojemności 1.6 litra ma moc 508 KM, jednostka rozkręca się do 10 000 obr./min. Silnik elektryczny jest zasilany ogniwami, pozwalającymi uzyskać ciągłą moc 300 kW w całym cyklu naładowania baterii. Łączna moc obu silników to ponad 860 KM. Za zmianę biegów odpowiada automatyczna, 7-stopniowa przekładnia. Jaguar dostarczył na plan filmowy pięć C-X7. Zamiast jednostki hybrydowej napędzały je klasyczne silniki V8. W modyfikacjach prototypu Jaguarowi pomogła firma współtworząca auto koncepcyjne – Williams Advanced Enginnering. To dzięki nim udało się opracować auta na potrzeby filmu w zaledwie osiem tygodni!

 

 

SUV też człowiek

Wspomniane wcześniej brytyjskie SUV-y i auta terenowe przeszły szereg modyfikacji umożliwiających odegranie scen filmowych. W Range Roverze Sport SVR zwiększono na życzenie filmowców moc silnika. Auto otrzymało między innymi specjalne opony, a we wnętrzu zastosowano klatkę bezpieczeństwa. O należyte przygotowanie pojazdów zadbali eksperci z Special Vehicle Operations. Na co dzień dział ten zajmuje się przygotowaniem specjalnych wersji aut dla klientów, tym razem zamawiający miał wyjątkowe potrzeby. Land Rover dostarczył na plan „Spectre” 23 przerobione samochody. Gary Powell – koordynator kaskaderów „Spectre” o SVR: „Samochód dokonał wszystkiego, naprawdę. W śniegu o głębokości 1 metra.”

 

Święte… sorry świetne pościgi

Pomimo świetnego przygotowania wiele samochodów zostało rozbitych. Cześć pojazdów zniszczono celowo w scenach kaskaderskich. Podczas pościgu przez Watykan, obok Koloseum oraz nad rzeką Tybr uszkodzono łącznie siedem Astonów Martinów. Samochody podczas realizacji zdjęć wjeżdżały do Watykanu z prędkością ponad 177 km/h podaje Gary Powell.

 

Za dynamiczne sceny pościgów w „Spectre” poza kaskaderami odpowiadali: autor zdjęć Hoyte Van Hotema oraz operator kamery (szwenkier) Łukasz Bielan. Zadanie nie było łatwe, gdyż tym razem zdjęcia realizowano na taśmie światłoczułej, a nie w technice cyfrowej. Warto zaznaczyć, że masa używanej w filmie kamery to ponad 20 kg. Polski operator to miła niespodzianka dla widzów. To jednocześnie kolejny powód do obejrzenia Bonda.
Ciekawe, jaki poziom osiągną ceny samochodów z filmu Spectra za 15 – 25 lat? Najdroższy z pewnością będzie Aston Martin DB10. Producenci zapowiadają, że jeden z trzech ocalałych Astonów Martinów zostanie niedługo wystawiony na aukcję. Pojazd nie posiada niezbędnych dokumentów, dopuszczających go do ruchu drogowego, co oznacza że stanie się on jedynie częścią kolekcji. Pozostałe dwa trafią odpowiednio: jeden do Astona Martina, a drugi do archiwum EON Productions. Tymczasem już dziś warto spróbować wysyłać życzenia do Świętego Mikołaja, może to pod Waszą choinkę trafi chociaż model któregoś z pojazdów Bonda.

tekst: Piotr Szymański

fot.: Aston Martin, Jaguar, Land Rover

Tekst ukazał się w Moto Tabu – aplikacji na urządzenia mobilne.

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Układ chłodzenia w samochodzie jest niezwykle ważny. Jeśli ulegnie awarii możne prowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń silnika lub generalnego remontu naszego samochodu. Z czego się składa? Termostat, pompa wodna, chłodnica i nagrzewnica to podstawowe elementy tego układu. Ale co jeśli ten najważniejszy – termostat – ulegnie awarii? Jak zatem rozpoznać awarię termostatu i co można […]

Komentarzy: 0 skomentuj »