Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Jakie silniki najlepiej współpracują z LPG?

Meganews

Polska jest drugim po Turcji krajem w Europie pod względem liczby zarejestrowanych aut z instalacją. W każdym mieście znajduje się co najmniej kilka warsztatów montujących LPG – dostępność wsparcia technicznego sprzyja więc właścicielom takich samochodów. Przyjrzyjmy się bliżej, które silniki najlepiej współpracują z instalacjami LPG? Zarówno pod względem osiągów jak i bezawaryjnej eksploatacji.

 

Dobra passa LPG trwa i nic nie zapowiada, aby w bliskiej oraz średniej perspektywie miało ulec to istotnej zmianie. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyna jest prosta: cena. LPG jest o około połowę tańszy od najtańszej E95. Średnie ceny na dzień 23 sierpnia 2018 roku to odpowiednio: LPG: 2,27 zł, natomiast E95 to 5,10 zł. Po zamontowaniu gazu w samochodzie, którego średnia cena waha się w zależności od wybranej instalacji w granicach od 2000 do 3000 zł (źródło wyceny: Power Car Service – warsztat samochodowy z Lublina), zwrot z tej inwestycji następuje bardzo szybko. Późniejszy koszt eksploatacji na gazie, trzeba powiększyć o droższy o 50 zł przegląd oraz koszt związany z okresową wymianą filtrów (średnio raz na 10 do 15 tys. km).

 

Rosnąca popularność LPG w Polsce.

O tym, że popularność autogazu nie jest zjawiskiem sezonowym, przekonali się również producenci i dealerzy samochodowi, którzy coraz chętniej aktualizują swoje oferty o samochody z fabrycznie zamontowaną instalacją gazową. Do tej pory, ktoś kto chciał założyć w salonowym samochodzie sekwencję, musiał się liczyć z tym, że straci gwarancję. Przy czym ceny aut, z fabrycznie zamontowaną instalacją LPG są tylko nieznacznie wyższe od cen cen „gołych benzyniaków”. Obecnie w każdym mieście można znaleźć warsztat samochodowy montujący instalacje gazowe.

 

Jaka instalacja do jakiego silnika?

Przyglądając się statystykom z zakresu rynku motoryzacyjnego w Polsce, przysłowiowy Kowalski, który decyduje się na zamontowanie LPG, wybiera zwykle instalację sekwencyjną wyprodukowaną przez STAG. Statystycznie montowana jest ona najczęściej do aut z silnikiem benzynowym o pojemności z przedziału od 1,4 do 2 tys cm3. Grupa ta zalicza się do około 20% wszystkich montaży instalacji sekwencyjnych w Polsce. Instalacje gazowe najlepiej sprawdzają się w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oczywiście istnieją instalacje, które w są w stanie obsłużyć inny rodzaj dystrybucji paliwa, do komory spalania, ale bezpośredni wtrysk jest bezapelacyjną zaletą. Dlatego też, tak dużą popularnością cieszą się w naszym kraju samochody wyprodukowane przez VW. Ich silniki konstrukcyjnie najlepiej znoszą pracę w wyższych temperaturach, które osiągają silniki podczas spalania gazu. Ich atutem jest żeliwny blok, hydrauliczna regulacja luzów które mogą powstawać na zaworach czy 8-zaworowa głowica.

Poniżej wymieniam kilka marek aut, które bardzo dobrze współpracują autogazem:

  • Citroën C4;
  • VW Golf
  • VW Passat;
  • Opel Vectra;
  • Opel Corsa;
  • BMW E36 oraz pozostałe z tej serii;
  • Peugeot 407;

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Pod maską sportowego samochodu, zwracającego uwagę sylwetką klina, pracował innowacyjny, zwarty silnik z tłokiem obrotowym. Tak na początku lata 1978 roku wystartowała do wyjątkowego i bardzo długo, bo do dzisiaj trwającego sukcesu rynkowego, Mazda RX-7. To naprawdę nadzwyczajne zdarzenie w historii motoryzacji. Przez ponad 40 lat zostało sprzedanych prawie pół miliona pojazdów pierwszej generacji. Również […]

Komentarzy: 0 skomentuj »