Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Rdzewiejące auto? Podpowiadamy, jak walczyć z rdzą

Meganews

Dobre zabezpieczenie antykorozyjne może przedłużyć życie nadwozia o wiele lat. Najważniejsze, by zabezpieczeniem zajęli się fachowcy, którzy wykonają tę brudną i pracochłonną robotę w sposób kompleksowy i nie pozostawiający rdzy możliwości zaatakowania samochodu.

 

Auta nowe, prosto z salonu,  nie są wolne od korozji

Wiele samochodów słynie ze słabej jakości blach, które są bardzo podatne na korozję zaraz po wyjechaniu z salonu. Znane z problemów z korozją to Mazda, Nissan Navara, Mitsubishi L200, ale też wiele innych. Zabezpieczenie antykorozyjne, nawet nowego auta, przedłuży życie nadwozia o lata, a koszt w stosunku do ceny nowego samochodu wcale nie jest zbyt wygórowany. Wybierając warsztat, któremu chcesz zlecić zabezpieczenie przed korozją, nie kieruj się najkrótszym czasem i najniższą ceną. Dobre wykonanie zabezpieczenia jest pracochłonne i może potrwać kilka dni, a to oczywiście, kosztuje. Fakt jest taki, że niektóre czynniki chemiczne używane do zabezpieczania przed korozją mają bardzo powolne działanie, cena zaś jest wypadkową kosztów preparatów i nakładów pracy. Dobrze wykonany zabieg to taki, który wykonany jest przy zdemontowanych kołach, wydechu i wszystkich elementów, na których musi pozostać powłoka fabryczna.

Dobrze wykonane zabezpieczenie antykorozyjne podwozia

Jak powinien wyglądać spód dobrze zabezpieczonego przed korozją spodu auta? Podwozie powinna pokrywać elastyczna warstwa bitumicznego “baranka”. Równocześnie wydech, hamulce i zawieszenie powinny być idealnie czyste. Olej nie powinien zanieczyszczać gumowych elementów, natomiast profile powinny być pokryte grubą warstwą zabezpieczenia. Prace te wykonuje się na podnośniku lub kanale, narażając stanowisko na okropne zabrudzenia, dlatego też, jeśli nie jesteś zdecydowany na zniszczenie lub pracochłonne czyszczenie stanowiska – nie rób tego samodzielnie.

Co możesz zrobić samodzielnie w garażu?

Samodzielnie natomiast warto spryskać podwozie warstwą wosku w sprayu, co może nie jest zabiegiem tak odpornym na uszkodzenia mechaniczne jak masa bitumiczna, i warstwa wosku starcza maksymalnie na pół roku, to jednak wosk izoluje blachę od wody i wilgoci, od soli drogowej. Woskowanie blachy nadwozia również chroni auto przed korozją, a lakier przed utratą świeżości. Zapobiegać jest taniej, niż walczyć  z rdzą, która już zaatakowała powłoki samochodu. Zwłaszcza, że zlekceważona korozja szybko się rozprzestrzenia, powodując nieestetyczne ubytki w nadkolach, drzwiach i progach.

Auta starsze i podatne na korozję

W autach starszych korozja rodzi się wykorzystując ubytki w powłoce lakierniczej i antykorozyjnej, powstające w miejscach punktowych uszkodzeń lakieru, źle wykonanych napraw powypadkowych i w miejscach, które zaniedbał producent, nie wykonując ich należycie. Najczęściej, w starszych samochodach stosuje się wymianę skorodowanego elementu na nowy zamiennik. Właściciel kupuje zamiennik drzwi, błotnika, maski lub klapy, lakiernik nadaje jej odpowiedni kolor, a blacharz wymienia.Zamiennik może być nowy, oryginalny producenta lub kompatybilny,  ale też może być to element używany. Większy problem stanowi wymiana progów, których skorodowane części blacharz musi wyciąć i wspawać na ich miejsce nowe.

Reperaturki i zaprawki czyli niższe koszty

Co to jest reperaturka? Reperaturka to sposób naprawy elementu, który nie jest aż tak skorodowany, by wymieniać go w całości, natomiast można naprawiać go fragmentarycznie. Przy wspawanej łacie szlifuje się spawy, kryje element podkładem antykorozyjnym i lakierem. Zdecydowanie obniża to koszty naprawy. A naprawdę niewielkie ogniska rdzy czyści się dokładnie, punktowo nakłada się podkład antykorozyjny, szpachlę, podkład i kilka warstw lakieru. Na zakończenie poleruje się naprawiony element. Kolor lakieru w miejscu naprawy punktowej może się nieco różnić  od barwy pozostałych części karoserii. Czasem warto dołożyć parę groszy i polakierować od razu cały element.

Podczas naprawy skutków działania rdzy kluczowe znaczenie ma czas. Im wcześniej zdecydujesz się na naprawę, tym mniejsze koszty poniesiesz. Co ważne, korozja to nie tylko problem estetyczny, ale też ma istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

 

Autor artykułu:
Artykuł został przygotowany przez warsztat blacharsko-lakierniczy Auto-Serwis Wacholc z Koszalina – autowacholc.pl

źródło: Auto-Serwis Wacholc z Koszalina

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Pod maską sportowego samochodu, zwracającego uwagę sylwetką klina, pracował innowacyjny, zwarty silnik z tłokiem obrotowym. Tak na początku lata 1978 roku wystartowała do wyjątkowego i bardzo długo, bo do dzisiaj trwającego sukcesu rynkowego, Mazda RX-7. To naprawdę nadzwyczajne zdarzenie w historii motoryzacji. Przez ponad 40 lat zostało sprzedanych prawie pół miliona pojazdów pierwszej generacji. Również […]

Komentarzy: 0 skomentuj »