Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Jak przygotować się do sezonu off-roadowego?

Meganews

Sezon off-roadowy zbliża się wielkimi krokami. Niektórzy uważają, że właściwie to już się rozpoczął. Nie brak też tych, którzy uznają, że sezon trwa cały rok… Niezależnie od tego, do której grupy należysz, nie ma wątpliwości, że każdy miłośnik off-roadu musi przygotować swoje auto do nadchodzących wypraw. Tak samo dotyczy to weteranów tej rozrywki, jak i amatorów dopiero stawiających swoje pierwsze terenowe kroki.

 

Zacznijmy od kilku rad dla tych drugich. Wielu marzy bowiem o tym, by wybrać się na ekscytujące wyprawy i rajdy terenowe, ale też nie wie, jak się do tego zabrać. Przygodę z off-roadem najlepiej jest zacząć od spokojnej jazdy po wiejskich dróżkach i bezdrożach. Szczególnie dużo nauczyć się można, gdy panują na nich złe warunki, w deszczu lub śniegu. Dzięki takiemu „testowi” przekonamy się, co właściwie nas kręci. Nie każdy musi przecież ładować się później w ekstremalnie trudny teren. Wielu off-roadowców zamiast terenowych wyzwań woli spokojną, turystyczną jazdę po bezdrożach.

Wybór auta terenowego

Zacznijmy od tego, że off-road dzieli się na różne kategorie w zależności od celu samej wyprawy oraz wymagań, które stoją przed jej uczestnikami. Często można usłyszeć o wyprawach off-roadowych, które mają charakter stricte turystyczny. Nazywane są zwyczajowo „turystyką 4×4” i polegają na zwiedzaniu różnych ciekawych i trudno dostępnych zakątków. Rajdy przeprawowe z kolei stawiają przed kierowcą znacznie wyższe wymagania, bo wiążą się z celowymi przeprawami przez głębokie błoto, rzeki i brody z wykorzystaniem dodatkowych akcesoriów off-road chociażby takich, jak wyciągarki do aut terenowych i trapy, bez których nie obejdzie się na większości przepraw. Trzecią kategorią jazdy w terenie jest cross country, czyli typowe rajdy na czas na określonych odcinkach – ich ikoną jest Rajd Dakar. Prócz tych trzech podstawowych można wspomnieć o czwartej, najbardziej egzotycznej (jak na nasze polskie warunki) kategorii off-roadu nazywanej „rock crawling”, czyli pokonywanie skał i dużych głazów – dosłownie „pełzanie” po nich terenówką.

 

 

Jak nie trudno się domyślić każda z wymienionych kategorii definiuje charakter auta, który lepiej lub gorzej sprawdzi się w określonych warunkach. Do uczestnictwa w off-roadzie przeprawowym konieczny jest porządna rasowa terenówka. Dodatkowo po zakupie zwykle trzeba ją doposażyć, a niejednokrotnie również zmodyfikować, tak byśmy mogli wjechać wszędzie tam, gdzie nam się tylko zamarzy, a co najważniejsze – żeby również stamtąd wyjechać. Jeśli natomiast kręcą nas wyprawy turystyczne po bezdrożach w zupełności wystarczyć powinien nam zwykły SUV. Do cross country potrzebować za to będziemy terenowego samochodu rajdowego. Oznacza to zwykle albo budowę pojazdu od podstaw, albo bardzo zaawansowaną ingerencję w posiadaną konstrukcję.

Przed początkującymi adeptami off-roadu stoi trudne zadanie wyboru ścieżki, w którą chcieliby później „brnąć” dalej. Ale skąd osoba początkująca ma wiedzieć, co będzie jej najbardziej pasować?

Przed podjęciem tej trudnej decyzji o zakupie konkretnego rodzaju i modelu samochodu terenowego dobrze jest się wybrać na zlot miłośników off-roadu. Sezon wiosenny właśnie startuje więc takich imprez jest teraz całkiem sporo. Na miejscu można wypytać doświadczonych off-roadowców o interesujące nas kwestie, poznać różne opinie na temat poszczególnych marek i modeli aut, a nawet przejechać się w terenie jako pasażerowie. W przypadku typowej turystyki 4×4 można wybrać się na odpłatnie wyprawy, które są organizowane cyklicznie, niezależnie od sezonowych zlotów – podpowiada Tomasz Postół ze sklepu i serwisu off-roadowego Janpol4x4.pl.

Wyposażenie

Od razu trzeba uświadomić sobie jedną istotną rzecz: off-road nie jest zabawą tanią. Na sam zakup samochodu wydać trzeba przynajmniej 10-15 tys. złotych. Jeśli zaś decydujemy się na zakup auta nowego, dopisać należy jeszcze jedno zero, a to i tak zwykle dopiero początek…

Kolejne koszta to opony oraz wyposażenie auta. Nowe opony MT (mud terrain) lub AT (all terrain) to wydatek rzędu około 5 tys. złotych za komplet. Można pokusić się o tańsze opony regenerowane, które w wielu przypadkach w zupełności wystarczą. W zależności od charakteru wypraw i poziomu ich trudności trzeba również pomyśleć o dodatkowych akcesoriach: wyciągarka wraz z bazą (ok. 4 tys. zł), różnego rodzaju osłony – kolejne 2 do 5 tys. złotych. Dla chcących brodzić w głębokiej wodzie należe bezwzględnie zainwestować w zakup i montaż snorkela do auta (od kilkuset do kilku tyś. złotych). Najgorzej, jeśli samochód, na który się decydujemy nie ma blokady mostów. Ta bardzo przydaje się w trudnym terenie. Niestety jest to wydatek rzędu kilku do nawet kilkunastu tysięcy.

Jeśli samochód, który zakupiliśmy jest nowy lub nigdy nie uczestniczył w off-roadzie, dobrze jest też wymienić seryjne amortyzatory i sprężyny (kilka tys. złotych). Można przy okazji zainwestować w resory z tzw. liftem (około tysiąca złotych), co zwiększy nieco prześwit naszego pojazdu. Dzięki tym zmianom nie tylko poprawią się właściwości jezdne w terenie, ale zwiększy się również wytrzymałość zawieszenia.

Przygotowanie do drogi

Przygotowanie sprzętu to jedno – nie mniej ważne jest przygotowanie teoretyczne oraz doszkolenie praktycznych umiejętności pokonywania przeszkód terenowych. Dla weteranów tej rozrywki będzie to zwykle dokonanie oględzin trasy, tak by wiedzieć, jakie przeszkody terenowe mogą na nas czekać oraz zakup ewentualnych zapasów. Początkujący powinny natomiast pomyśleć również o trenowaniu własnych umiejętności, oraz podpatrywaniu ich u innych kierowców. Doświadczenie można nabywać w terenie, pod okiem „starszych” kolegów. Coraz popularniejsze w naszym kraju są też szkółki jazdy terenowej. Zwykle dostępne są kursy jednodniowe, jak i kilkudniowe. W ich czasie poznać można tajniki poruszania się w terenie tak, by nie tylko sprawiało to frajdę, ale również było bezpieczne. Zwykle to wydatek kilkuset złotych. Wszystko zależy oczywiście od długości kursu.

Tak przygotowani możemy już ruszać w drogę. Sezon off-roadowy 2017 czas zacząć!

Zapisz

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Układ chłodzenia w samochodzie jest niezwykle ważny. Jeśli ulegnie awarii możne prowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń silnika lub generalnego remontu naszego samochodu. Z czego się składa? Termostat, pompa wodna, chłodnica i nagrzewnica to podstawowe elementy tego układu. Ale co jeśli ten najważniejszy – termostat – ulegnie awarii? Jak zatem rozpoznać awarię termostatu i co można […]

Komentarzy: 0 skomentuj »