Poznaj budowę, wady i zalety najpopularniejszych łożysk
Łożysko to najczęściej wykorzystywany element w maszynach i wszelkiego rodzaju mechanizmach. Jego rodzaje zależą od funkcji do których są przeznaczone, dlatego każde z nich ma inną budowę oraz działanie. Niektóre z łożysk doskonale przenoszą obciążenia promieniowe, aa zaś kolejne łatwo pracują z obciążeniem osiowym. Takich zastosowań można wymieniać wiele, dlatego warto wspomnieć, że właściwy dobór łożyska wcale nie jest łatwy, a wręcz przeciwnie – to kilkuetapowy proces, nad którym trzeba trochę się zastanowić i poprzeć go odpowiednią argumentacją.
Wyróżnia się kilka podstawowych łożysk i każde z nich ma różną budowę i zastosowanie, jakie dokładnie?
Najpopularniejsze i najbardziej wszechstronne bez wątpienia to łożyska kulkowe (z grupy tocznych) – osiągają wysokie prędkości, są trwałe i bardzo odporne na uszkodzenia, nie potrzebują skomplikowanej obsługi. Produkowane są zazwyczaj w wielu konstrukcjach, rozmiarach i odmianach. To co je wyróżnia to toczone w nich kulki. Warto dokładnie przejrzeć ich katalog przed zakupem, aby zdecydować się na odpowiedni wymiar.
Łożyska ślizgowe można uplasować na drugiej pozycji – te natomiast są bez pośredniczących części ruchomych. Mają jednak dwa zasadnicze elementy, z których są złożone – jest to panewka i kadłuba. Tarcie występuje pomiędzy czopem wału, który znajduje się w panewce a powierzchnią samej panewki. Smarowanie wydłuża działanie takiego łożyska, ale są też łożyska ślizgowe suche – ich nie smaruje się w ogóle albo bardzo rzadko. Można ich używać, kiedy obciążenia połączeń są bardzo niewielkie. Kolejny model z tego rodzaju to łożyska ślizgowe powietrzne i tu poduszka powietrzna podtrzymuje dystans między wałem a panewką. Ich zastosowanie to bardzo dokładne urządzenia, gdzie można spotkać nieduże siły promieniowe. Łożyska olejowe ślizgowe to z kolei część korpusu łożyska, która ma zgormadzony olej. Gdy występuje ruch wału to pomiędzy jego powierzchnia a panewką tworzy się film olejowy i to on już utrzymuje wał.
Wszechstronne i bardzo częste zastosowanie mają łożyska toczne – tam występują dwa pierścienie i właśnie pomiędzy nimi są elementy toczna, a czop wału ma pierścień wewnętrzny. Drugi z pierścieni – zewnętrzny – znajduje się w części nośnej i nie porusza się wcale. Obrót pierścieni zapewniają elementy toczne, znajdujące się pomiędzy pierścieniami. Mogą tu także występować koszyczki – ich zadanie to oddalanie od siebie tocznych części.
Jeżeli mamy dokonać wyboru konkretnego łożyska do danego zadania to warto przejrzeć katalogi firmowe i mieć świadomość na co się decydujemy. Całość musi perfekcyjnie ze sobą współpracować, aby praca była wydajna i osiągała dobre wyniki. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą łożysk na Montersi.pl – doradzimy i pomożemy wybrać właściwy rodzaj.
____________________________________________________
Artykuł został stworzony przez sklep internetowy EBMiA.pl –
https://www.ebmia.pl/ oferujący elementy budowy maszyn i automatyki