Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Jaki olej silnikowy na zimę? Doradzamy

Meganews

Specjalny olej silnikowy na zimę? Czy to aby na pewno nie jest żart w stylu: „Zimowe powietrze do opon”? Absolutnie nie! Choć zdecydowana większość olejów silnikowych może być stosowana przez cały rok, to jednak przed zimą warto sprawdzić, jaki olej mamy w silniku swojego samochodu. Wbrew pozorom ma to spore znaczenie dla ogólnej trwałości auta.

 

Dlaczego zimą warto zmienić olej?

Podział olejów silnikowych na letnie i zimowe na pierwszy rzut oka wydaje się archaicznym pomysłem. Już od kilkudziesięciu lat produkuje się wyłącznie oleje, które w pełni zachowują swoje właściwości przez okrągły rok. Dlaczego zatem doradzamy zmianę oleju w silniku przy okazji nadejścia pierwszych mrozów?

Żeby zrozumieć cel tej zmiany, warto najpierw sobie przypomnieć, jakie funkcje pełni olej silnikowy. Otóż zapewnia on silnikowi nie tylko odpowiednie smarowanie, umożliwiające poprawne działanie poszczególnych części, ale także specjalną warstwę ochronną. Wraz z kolejnymi kilometrami olej silnikowy traci swoje właściwości smarujące. Nie bez powodu producenci zakładają konkretne terminy wymiany oleju w silniku. Regularna wymiana pozwala na utrzymanie optymalnych dla silnika parametrów i minimalizuje ryzyko, że będzie on niedostatecznie dobrze smarowany.

Zużyty olej gorzej chroni napęd w samochodzie przed zużyciem, o które przecież nietrudno podczas panujących na dworze niskich temperatur. I nawet jeżeli tegoroczna zima do tej pory była łaskawa, to przecież nie mamy pewności, czy niedługo słupki w termometrze nie spadną do dawno niewidzianych rejestrów.

Wymiana oleju zimą jest szczególnie ważna w nowoczesnych silnikach. Jeżeli np. silnik wyposażony jest w turbosprężarkę (a takie wyposażenie ma praktycznie każdy współczesny diesel oraz większość silników benzynowych wyprodukowanych po 2006 r.), to regularna zmiana oleju jest niezbędna do tego, by zapobiec jej zatarciu.

 

Jak sprawdzić, czy masz właściwy olej?

O tym, czy dany olej nadaje się do eksploatacji w warunkach zimowych, dowiesz się z jego oznaczenia. Interpretacja jest bardzo prosta. Liczba przed literką W oznacza lepkość w niskich temperaturach. Z kolei liczba po literce W to lepkość w 100 stopniach Celsjusza.

Co to oznacza? Generalnie, jeżeli chcesz zapewnić silnikowi swojego auta odpowiednie smarowanie w zimie, warto zastosować olej o możliwie najniższej lepkości, czyli 5W lub 0W. Takie oleje pozostają płynne nawet przy temperaturach dochodzących do -35 stopni Celsjusza.

Oczywiście, przed doborem oleju silnikowego warto upewnić się, czy dana lepkość jest dopuszczana przed producenta auta.

 

Koszt wymiany oleju

Praktycznie w każdym serwisie wymiana oleju jest darmowa, o ile kupujemy środek na miejscu (czyli nie przyjeżdżamy do warsztatu ze swoim olejem). Z kolei cena oleju zależy przede wszystkim od jego rodzaju. Najtańsze są oleje mineralne i półsyntetyczne, które kosztują nawet od kilkunastu złotych za litr (obu jednak nie poleca się do eksploatacji zimą). Trochę droższe są oleje syntetyczne o oznaczeniach 5W i 0W.

Na ostateczną cenę wymiany oleju ma także wpływ pojemność układu smarowania. Czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne mieszczą zazwyczaj około 3,5-4 litrów oleju – choć i tu są wyjątki, jak wysokoprężny silnik Toyoty 2.0 D4D, który mieści prawie sześć litrów! Z kolei jednostki sześciocylindrowe mieszczą nawet 8-9 litrów oleju.

Jeżeli nie chcesz kupować oleju w warsztacie, możesz nabyć go we własnym zakresie. W takim przypadku zapłacisz dodatkowo za samą wymianę – zazwyczaj od 30 do około 100 złotych, w zależności od auta i serwisu.

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale: