Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Miliony aut z wadą – śmiertelne ofiary – Takata w tarapatach

Meganews

To jedna z największych akcji przywoławczych w historii motoryzacji. W około 7 800 000 aut wyprodukowanych przez dziesięć różnych firm w latach 2002 – 2008 zainstalowano wadliwe poduszki powietrzne. Za całe zamieszanie odpowiada jedna firma – Takata.

 

 


Problem jest bardzo poważny, ponieważ niesprawne czołowe poduszki powietrzne dosłownie eksplodują podczas zderzenia, co może doprowadzić do poważnych obrażeń, a nawet śmierci podróżujących. Z badań przeprowadzonych przez niezależną komisję wynika, że poduszki wyprodukowane przez firmę Takata zabiły cztery osoby i poważnie raniły ponad sto.

 

Właściwości gazu zawartego w poduszce powietrznej mogą po jakimś czasie ulec pogorszeniu, przez co w momencie wypadku aktywacja poduszki powietrznej nastąpi w bardziej agresywny sposób. Wysokie ciśnienie wygenerowane w tzw. nadmuchiwaczu może więc doprowadzić do rozerwania jego obudowy na drobne części. W niektórych przypadkach odłamki metalu wystrzelone w kierunku kierowcy podczas eksplozji poduszki spowodowały zagrażające życiu uszkodzenia twarzy i szyi.

 

Tylko w Stanach Zjednoczonych problem niesprawnych poduszek powietrznych dotyczy 627 615 modeli BMW, 371 309 aut koncernu Chrysler, 58 669 Fordów, aż 5 051 364 samochodów marki Honda, 694 626 Nissanów, 877 000 modeli Toyoty, 64 872 aut Mazdy, 11 985 egzemplarzy Mitsubishi i 17 516 samochodów Subaru. Poszczególni producenci już rozpoczęli akcje przywoławcze, o których informują wszystkich właścicieli wadliwych pojazdów.

 

Co ciekawe, z raportu opublikowanego przez New York Times wynika, że Takata wiedziała o wadzie swojego produktu i już w 2004 roku eksperci firmy rozpoczęli testy zmierzające do zlokalizowania i wyeliminowania problemu. Niestety, po zaledwie trzech miesiącach prace zostały zawieszone, a zgromadzony materiał zniszczony. Śledztwo w tej sprawie jest już prowadzone przez Narodowy Urząd ds. Bezpieczeństwa Drogowego Stanów Zjednoczonych NHTSA.

 

Firmie grożą poważne sankcje karne i finansowe, jej wartość już spadła o 63 procent, a tymczasem prezes Takaty Shigehisa Takada jest nieuchwytny dla władz i przedstawicieli mediów od czerwca tego roku…

źródło: MotoTarget

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

W jakiej kondycji jest polska motoryzacja i czy w ogóle jeszcze istnieje? Wbrew dosyć powszechnym, pesymistycznym opiniom – ma się całkiem nieźle. O inwestycjach, poczynionych w ostatnich latach można napisać książkę. Prężnie działają fabryki samochodów Fiata, Opla i Volkswagena. Za dwa lata ruszy produkcja silników w nowej fabryce Mercedesa. Rok wcześniej w fabryce Toyoty w […]

Komentarzy: 0 skomentuj »

Wiele osób mieszkających w dużym mieście nie decyduje się na posiadanie samochodu. Wygodna  komunikacja miejska umożliwia przemieszczanie się po centrum bez większego problemu, a do tego omija nas męczące stanie w korkach oraz wszystkie wydatki związane z posiadaniem własnego auta. Jednak od czasu do czasu, samochód jest niezastąpionym środkiem transportu. Wyjazd służbowy, wakacje czy przeprowadzka […]

Komentarzy: 0 skomentuj »