Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Mazda RX-7 – król samochodów sportowych z silnikiem Wankla!

Meganews

Pod maską sportowego samochodu, zwracającego uwagę sylwetką klina, pracował innowacyjny, zwarty silnik z tłokiem obrotowym. Tak na początku lata 1978 roku wystartowała do wyjątkowego i bardzo długo, bo do dzisiaj trwającego sukcesu rynkowego, Mazda RX-7. To naprawdę nadzwyczajne zdarzenie w historii motoryzacji. Przez ponad 40 lat zostało sprzedanych prawie pół miliona pojazdów pierwszej generacji. Również dzisiaj jest to najbardziej poszukiwany samochód z obrotowym silnikiem tłokowym. Nie mniej imponująca jest kariera sportowa tego awangardowego modelu, który odniósł ponad 100 zwycięstw na torach i odcinkach specjalnych.

 

Model był odważnym wyzwaniem, rzuconym konkurentom. Zdecydowano się na dość rzadko stosowany układ foteli 2+2, wysuwane automatycznie reflektory i niekonwencjonalny silnik rotacyjny Wankla. Znana wtedy od ponad dwudziestu lat jednostka napędowa z obracającym się mimośrodowo tłokiem została przez inżynierów Mazdy udoskonalona. Pokonano wczesne problemy technologiczne i wykorzystano zalety konstrukcji – wyjątkowo niską wibrację, wysoką sprawność mechaniczną, niewielką hałaśliwość, zwartość jednostki i jej niską wagą.
Felix Wankel po raz pierwszy przetestował silnik, później nazwany jego nazwiskiem, w 1950 roku, u niemieckiego producenta samochodów NSU. Jako pierwszy na świecie wyprodukował pojazd z dwubiegowym silnikiem rotacyjnym, który jednak pozostał na rynku niezauważony i wkrótce zaprzestano jego produkcji.

 

Początki

Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem z rotacyjnym silnikiem Wankla był model Mazda Cosmo Sport 110 S, który wszedł do produkcji w 1967 roku, a do roku 1972., kiedy pierwszy kryzys energetyczny zakończył jego karierę, sprzedano 1519 sztuk tego modelu. Dla inżynierów Mazdy poważnym wyzwaniem stało się przystosowanie konstrukcji silnika do zmienionych wymagań rynkowych i zagwarantowanie warunków technicznych do utrzymania możliwości dalszego rozwoju. Udało się to w pełni w modelu Mazda RX-7, którego silnik był o 40 procent bardziej wydajny, od swego poprzednika i był w stanie w pełni zademonstrować zalety konstrukcyjne.

Aerodynamiczne kształty i bryła zawieszonej nisko Mazda RX-7 miały stanowić rozwinięcie sportowego potencjału dwurotorowego silnika o niewielkich gabarytach. Początkowo moc jednostki wynosiła 105 KM (77 kW) i wystarczała do uzyskania przyzwoitych osiągów samochodu typu coupé o lekkiej konstrukcji, ważącego zaledwie 1045 kilogramów. Od 1981 roku zaczęto montować mocniejsze silniki o mocy 115 KM (85 kW). RX-7 z bardzo dobrym przyspieszeniem, bo w 8,9 sekundy, osiągał prędkość 100 km/godzinę, rozpędzał się  maksymalnie do 200 km/godz. W ten sposób Mazda RX-7 przewyższała o wiele potężniejsze, cięższe, dysponujące silnikami o wyższych pojemnościach, samochody sportowe produkowane w Ameryce Północnej. Przewyższała też parametrami przyspieszenia w relacji do mocy i pojemności Porsche 924. Po raz pierwszy w historii, pojawił się na rynku seryjnie produkowany samochód sportowy, którego producent udzielał gwarancji na przebieg 80 000 kilometrów.

 

 

Sukcesy sportowe

Bardzo ważnym testem dla Mazdy RX-7 był w 1981 roku udział w jednym z najsłynniejszych wielogodzinnych wyścigów, weryfikujący wytrzymałość jadących w nim samochodów: 24 Hours of Spa, na torze w Ardenach. Mazda RX-7 odniosła wtedy zwycięstwo w klasyfikacji ogólnej, wyprzedzając wszystkie pojazdy z tradycyjnymi silnikami tłokowymi. Dla międzynarodowego świata sportów motorowych niezawodność nietypowego silnika, bez trudu osiągającego i utrzymującego przez wiele godzin 8 000 obrotów na minutę była sensacją. Dla Mazdy było to kolejne zwycięstwo modelu RX-7 jako samochodu sportowego. Stał się on również prawdziwym hitem w amerykańskiej serii IMSA GTU, gdzie zdobył pięć mistrzostw z rzędu i w sumie ponad 100 zwycięstw od 1980 do 1984. Innym przykładem sukcesu tego modelu było w 1978 roku pobicie rekordu prędkości w swojej klasie. Specjalnie przygotowany model RX-7, osiągnął maksymalną prędkość 296 km/godzinę.

W Europie Mazda RX-7 uzupełniła tę udaną serię dwoma tytułami mistrzowskimi w brytyjskiej serii samochodów turystycznych BTTC. Ponadto kilkakrotnie wzięła udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, co pozwoliło przygotować zwycięstwo Mazdy 787B w ogólnej klasyfikacji na torze Circuit de la Sarthe w 1991 roku.

Najlepsze recenzje i doskonałe statystyki produkcyjne prezentowała również oferowana do sprzedaży od 1979 roku Mazda RX-7 w Europie. Już w 1978 roku Mazda świętowała dostawę milionowego pojazdu z Hiroszimy, napędzanego silnikiem rotacyjnym. Łącznie do 1985 roku wyprodukowano 478,565 sztuk pierwszej generacji Mazdy RX-7. Dziś sprzedawane są modele drugiej i trzeciej generacji, kontynuujące historyczny sukces pierwszych modeli.

Jeszcze więcej na temat Mazdy można znaleźć na stronie https://czestochowa.mazda-dealer.pl/.

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Eclipse Cross to zupełnie nowy rozdział w ponad stuletniej historii Mitsubishi. Najnowszy SUV Mitsubishi imponuje bezkompromisową, oryginalną i odważną stylistyką. Nie jest to auto dla mas, dla wielkich korporacji itd. To dobrze, bo przecież Mitsubishi ma już w ofercie ASX-a, który świetnie spełnia tę rolę. Tylko dlaczego SUV odziedziczył nazwę po sportowym coupe…? Czy w […]

Komentarzy: 0 skomentuj »