Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Kupujemy felgi: jak rozkodować oznaczenia i parametry?

Meganews

Jak czytać oznaczenia na felgach? Jak dobierać felgi do samochodu? Jakie wady i zalety maja felgi stalowe i aluminiowe?

 

Jakie są najważniejsze różnice pomiędzy felgami aluminiowymi (zawierają one zaledwie 30 proc aluminium, reszta to inne metale) a stalowymi? Felgi aluminiowe są bardzo efektowne, zapewniają niezwykle ciekawy efekt optyczny po zamontowaniu ich w samochodzie. Do tego, ze względu na swoją konstrukcję, umożliwiają łatwe odprowadzanie ciepła z tarcz i klocków hamulcowych, co ma wpływ na ich większą trwałość. Alufelgi są jednak dużo droższe od zwykłych felg stalowych, trzeba o nie odpowiednio dbać, stosując specjalne środki czyszczące. Felgi aluminiowe, zwłaszcza o cieniutkich ramkach, można dość łatwo uszkodzić, jeśli kierowca jest nieuważny, albo wjedzie znienacka (np. zimą) w głęboką dziurę. Pęknięte alufelgi są śmiertelnie niebezpieczne, tak samo jak produkty nieznanych marek, nieposiadające odpowiednich atestów. Najbardziej trwałe są aluminiowe felgi kute, ale są też najdroższe.

Felgi kute są lżejsze od felg stalowych, dzięki czemu układ jezdny auta jest mniej obciążony. Alufelgi są także dobrze zabezpieczone przed korozją. Co kilka lat można je odnowić.

Felgi stalowe są przede wszystkim tanie. Są trwałe, w razie skrzywienia można je niedrogo wyprostować w firmach zajmujących się wulkanizacją. Nie są jednak zbytnio efektowne i trzeba stosować kołpaki. Same kołpaki są tanie i można co pewien czas zmieniać ich wzór. Felgom stalowym grozi im korozja, którą co pewien czas trzeba usunąć, a same felgi warto wówczas pomalować.

 

pict2_4

Jak dobrać felgi do samochodu?

Na początek musimy się zdecydować, czy wybieramy tańsze ale mniej efektowne felgi stalowe, czy też felgi aluminiowe. W niektórych autach, zgodnie z zaleceniami producentów, można stosować tylko bardzo duże felgi – na przykład 17 –to lub 18 – to calowe. W takim przypadku można tylko kupić felgi aluminiowe.

Jak dobrać felgi? Co będzie potrzebne?

Podstawowe informacje, jakich potrzebuje kierowca, to rozmiar felgi, osadzenie ET, rozstaw i ilość otworów mocujących a także profil felgi. Informacje o tym, jakie felgi mogą być stosowane w danym aucie, znajdują się w instrukcji pojazdu oraz dodatkowo na naklejce, umieszczonej wewnątrz kabiny, np. na przednim słupku. Spójrzmy teraz na oznaczenia na felgach.

  • ET (Einpress Tiefe) – głębokość osadzenia wyrażana w milimetrach. Parametr ten określa jak głęboko felga, po przykręceniu do piasty, będzie osadzona w nadkolu. ET może mieć wartość zerową (położenie wycentrowane), dodatnią (felga jest osadzona głębiej w nadkolu) albo ujemną (felga jest wysunięta na zewnątrz nadkola).
  • Rozmiar felgi –określa on dwa parametry podane w calach. Pierwszy to szerokość felgi, a drugi to jej średnica. Rozmiar felgi zapisywany jest w formacie „szerokość felgi w calach x średnica felgi w calach).
  • Ilość otworów mocujących i ich rozstaw – to trzeci parametr montażowy. Określa on ilość otworów montażowych oraz średnicę okręgu, na którym są one opisane. Przykładowo symbol 4 x 100 oznacza, że felga posiada cztery otwory montażowe (w piaście koła znajdują się cztery śruby), umieszczone na okręgu o średnicy stu milimetrów.

Parametry dodatkowe

  • Profil przekroju felgi – parametr ten opisuje kształt powierzchni ukrytej pod oponą. Profil przekroju felgi ma wpływ na jej sztywność. Oznaczany jest symbolem H.
    H – garb po stronie wewnętrznej
    H2 – garb po stronie wewnętrznej i zewnętrznej felgi
    FH – płaski garb po stronie wewnętrznej
    FH2 – płaski garb po stronie wewnętrznej i zewnętrznej
    CH – dwa różne garby
    EH2 lub EH2+ – garb rozszerzony (dla opon run Flat)
  • Profil kołnierza – określa kształt, w jaki stopka opony przylega do felgi. W samochodach osobowych występują cztery rodzaje profili oznaczanych symbolami literowymi.
    J – profil do najnowszych aut osobowych
    JJ – profil do najnowszych aut osobowych z napędem 4×4
    P lub K – profil do starszych aut osobowych

 

  • Średnica otworu centralnego – oznaczana symbolem CH i wyrażana w milimetrach. Musi być minimalnie większa od średnicy czopa piasty. Jeśli średnica otworu centralnego jest dużo większa od czopa piasty, można zastosować pierścienie centrujące.

Felgi aluminiowe – jakie kupić?

Zawsze powinno się wybierać produkty atestowane i znane, są one bowiem wykonane z odpowiednich stopów i zapewniają bezpieczeństwo. Poza tym markowe felgi, zwłaszcza kute, są lekkie i trwałe. Ryzykowne jest kupowanie felg używanych, nigdy nie wiadomo, czy nie były pęknięte i tylko odświeżono je do sprzedaży.

Felgi stalowe i felgi aluminiowe – jak dobrać?

W przypadku felg stalowych nie ma większego problemu z wyborem – wszystkie wyglądają niemalże tak samo. Efekt wizualny można osiągnąć dopiero po zastosowaniu ciekawych kołpaków. Obecnie bardzo modne są te z akcentami kolorystycznymi. Najlepiej, jeśli kolor kołpaków zgadza się z kolorem nadwozia auta, albo jednym z kolorów, jeśli samochód ma dodatkowe akcenty kolorystyczne, na przykład dach w kontrastowym kolorze. Wówczas ciekawie będą wyglądać kołpaki, w których akcenty kolorystyczne będą identyczne z kolorem dachu albo listew ozdobnych.

Warto pamiętać, aby nie stosować wulgarnych wzorów. Im bardziej zabudowany kołpak, tym trudniejsze odprowadzanie ciepła przez elementy układu hamulcowego.

Producenci oferują cały szereg interesujących wzorów felg aluminiowych. Cieniutkie ramiona felg dodają lekkości, wyglądają one dobrze w przypadku aut sportowych. Niektórzy klienci preferują skomplikowane wzory. Z kolei do typowych limuzyn warto stosować wzory bardziej proste, podkreślające elitarność.

Wielu producentów samochodów oferuje swoje auta z kompletami felg aluminiowych wysokiej jakości, dostępnych w cenie samochodu. Niektóre firmy, takie jak Mazda, posiadają w swojej ofercie alufelgi wysokiej jakości, których wygląd został zaprojektowany specjalnie pod kątem danych modeli aut. Wówczas można mówić o pełnej harmonii. W przypadku niewielkiej Mazdy 2 stosowane są 16 – to calowe felgi aluminiowe, podkreślające dynamiczną sylwetkę pojazdu. Do wygodnej, luksusowej Mazdy 6 zaprojektowane zostały alufelgi o średnicy 17 – tu lub 19 – tu cali. Duży, elegancki samochód o sportowej linii nadwozia, zaprojektowanej zgodnie z filozofią i designem KODO, wygląda niezwykle lekko i zwinnie z dużymi alufelgami, wyposażonymi w niskoprofilowe opony. Do tego felgi oferowane są w kilku kolorach (silver, super bright silver, satin chrome, titanium grey), co pozwala idealnie dopasować je do koloru nadwozia, aby stworzyć płynną całość.

Zapisz

Artykuł powstał we współpracy z producentem japońskich samochodów marki Mazda.

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

W jakiej kondycji jest polska motoryzacja i czy w ogóle jeszcze istnieje? Wbrew dosyć powszechnym, pesymistycznym opiniom – ma się całkiem nieźle. O inwestycjach, poczynionych w ostatnich latach można napisać książkę. Prężnie działają fabryki samochodów Fiata, Opla i Volkswagena. Za dwa lata ruszy produkcja silników w nowej fabryce Mercedesa. Rok wcześniej w fabryce Toyoty w […]

Komentarzy: 0 skomentuj »

Wiele osób mieszkających w dużym mieście nie decyduje się na posiadanie samochodu. Wygodna  komunikacja miejska umożliwia przemieszczanie się po centrum bez większego problemu, a do tego omija nas męczące stanie w korkach oraz wszystkie wydatki związane z posiadaniem własnego auta. Jednak od czasu do czasu, samochód jest niezastąpionym środkiem transportu. Wyjazd służbowy, wakacje czy przeprowadzka […]

Komentarzy: 0 skomentuj »