Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Kontrolki błędów w układzie hamulcowym

Meganews

Kiedy podczas hamowania dojdą nas dziwne dźwięki z okolicy kół, jest to znak, że z naszymi hamulcami zaczyna się dziać coś złego. W celu uzyskania nieco większej porcji informacji należy zerknąć na kontrolki błędów, które wyświetlają się na desce rozdzielczej. Naturalnie, jeżeli chcemy odpowiednio zdiagnozować, co dokładnie dolega hamulcom naszego samochodu, należy przede wszystkim wiedzieć, co każda z tych kontrolek oznacza.

 

Kiedy podczas hamowania dojdą nas dziwne dźwięki z okolicy kół, jest to znak, że z naszymi hamulcami zaczyna się dziać coś złego. W celu uzyskania nieco większej porcji informacji należy zerknąć na kontrolki błędów, które wyświetlają się na desce rozdzielczej. Naturalnie, jeżeli chcemy odpowiednio zdiagnozować, co dokładnie dolega hamulcom naszego samochodu, należy przede wszystkim wiedzieć, co każda z tych kontrolek oznacza.

Samoistne zapalenie się kontrolek na parę sekund po uruchomieniu silnika jest czymś zupełnie normalnym. Taka sytuacja nie powinna w nas wzbudzać niepokoju. Powodem do zmartwień jest przypadek, kiedy kontrolka świeci się przez dłuższy czas.

Należy wspomnieć, że nie ma kontrolki bezpośrednio powiązanej z układem hamulcowym. Dodatkowo kontrolki nie są identyczne, w każdym pojeździe mogą wyglądać różnie, a ponadto mogą pokazywać zupełnie inne informacje.

Kolory kontrolek błędów

Bardzo istotną informacją jest fakt różnego koloru kontrolek – mogą one świecić się na żółto lub też na czerwono. Już sam ich kolor daje kierowcy część istotnych informacji. Żółta kontrolka ma najczęściej charakter informacyjno – ostrzegawczy, czyli informuje o pojawieniu się problemu, którym trzeba się zająć, ale niekoniecznie w danej chwili. Pojawienie się czerwonej kontrolki informuje nas o dużo poważniejszej usterce, która jest konieczna do diagnostyki i natychmiastowego usunięcia. Dalsza jazda samochodem z czerwonymi kontrolkami może okazać się bardzo niebezpieczna i może doprowadzić do poważniejszej awarii samochodu.

Jak wyglądają i co oznaczają kontrolki błędów

bPrzedstawiony wyżej znak jest jedną z ważniejszych i najlepiej kojarzonych kontrolek. Związana jest ona bezpośrednio z układem hamulcowym pojazdu. Kontrolka może informować o: niskim poziomie płynu hamulcowego, awarii światła STOPu, uszkodzeniu czujników ABS, zużyciu klocków hamulcowych, ‘miękkim’ pedale hamulca, niepoprawnie zamontowanym systemie dodatkowego alarmu. Ten rodzaj kontrolki jest aktywny również wtedy, kiedy jest włączony hamulec ręczny. Dlatego przed diagnozą, należy upewnić się, że hamulec ręczny jest zwolniony.

Pojawia się, jeżeli w pojeździe przewidziano więcej informacji niż te wymienione wyżej. W praktyce kontrolka ta jest powiązana z czujnikiem zużycia klocków hamulcowych. Może się zapalić w momencie ich zużycia – jednak zazwyczaj wtedy mamy do przejechania jeszcze około 2 tysięcy kilometrów.

 

Kontrolka jest odpowiedzialna nie tyle za sam układ hamulcowy, informuje głównie o stanie elektroniki pojazdu. Jeżeli jest to jedyna kontrolka świecąca się na desce rozdzielczej, może oznaczać to, że auto będzie poprawnie hamować, jednak pozbawione będzie systemu odpowiedzialnego za nieblokowanie się kół w takcie ostrego hamowania. Najczęściej problem z kontrolką powiązany jest z awarią czujnika – znajdującego się w jednym z kół – lub też uszkodzeniem przewodu elektrycznego. Kontrolka zapala się również kiedy: pojawia się zabrudzenie, przez co odczyty czujnika są mylne (po wyczyszczeniu, wskaźnik gaśnie); podczas poślizgu samochodu – lampka zgaśnie, kiedy odzyskamy kontrole nad pojazdem.

Brakestock.pl

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Choć płyn hamulcowy jest jedną z najważniejszych cieczy wykorzystywanych przez nasze samochody, w większości przypadków nie poświęcamy mu zbyt wiele uwagi. Dobrze jest, jeśli pamiętamy, że należy go regularnie wymieniać i że najpopularniejszym jego rodzajem jest obecnie DOT-4. Czy jednak oznaczenie to mówi nam cokolwiek? I czym różni się DOT-4 od popularnego niegdyś płynu DOT-3?

Komentarzy: 0 skomentuj »

Efektywność systemu hamowania większości kierowców kojarzy się z parametrami takimi, jak żywotność komponentów układu, ich odporność na wysoką temperaturę pracy czy długość drogi hamowania. O wiele rzadziej w tym kontekście mówi się jednak o modulacji siły hamowania. Jak jednak pokazuje praktyka, by uzyskać pożądaną skuteczność funkcjonowania klocków hamulców seryjnych, często wystarczy jedynie poprawić ich informatywność.

Komentarzy: 0 skomentuj »