Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Koło dwumasowe – czy naprawdę jest potrzebne?

Meganews

Jeszcze kilkanaście lat temu praktycznie wszystkie samochody posiadały jedynie sztywne koło zamachowe. Jednak nowoczesne technologie pozwoliły konstruktorom samochodów na wynalezienie oraz zastosowanie innowacyjnych kół dwumasowych.

 

W jakim celu wynaleziono koło dwumasowe?

Koło dwumasowe zostało stworzone w celu tłumienia wibracji i wszelkich drgań generowanych przez jednostki napędowe w momencie rosnących obrotów silnika samochodu.

Poziom technologiczny silników stale wzrastał, a niestety wszelkie układy napędowe, które posiadały sztywne koło zamachowe, nie były w stanie przenieść całego obciążenia, które było generowane. Wtedy sprężyny pełniły rolę amortyzatorów drgań, a tarcze sprzęgłowe musiały wytrzymać większe obciążenia.

Dziś nowoczesne samochody wyposażone są w odpowiednie koło dwumasowe, które rozwiązuje wszystkie te problemy. W ostatnich kilkunastu latach praktycznie każdy wyprodukowany pojazd, posiada zamachowe koło dwumasowe.

Obecnie jest tak produkowane każde auto z silnikiem diesla, a także koła dwumasowe posiadają w większości auta z silnikami benzynowymi.

Z czego składa się koło dwumasowe?

Na koło dwumasowe składają się dwa elementy zamachowe – masy pierwotnej i wtórnej.

Większa masa pierwotna została przytwierdzona do wału korbowego i posiada wieniec koła zębatego napędzanego przez rozrusznik. Strona koła zamachowego masy wtórnej – znacznie mniejsza –  jest zamontowana po stronie sprzęgła i ułożyskowana dzięki odpowiednim łożyskom promieniowym oraz łożyskom osiowym.

Pomiędzy obydwiema masami pracuje – przymocowana do masy wtórnej tarcza zabierakowa, z najbardziej obciążonymi sprężynami i z dwoma zderzakami, których zadaniem jest łączenie obu mas.

W ten sposób układ tłumiący za pomocą sprężyn oraz talerzy sprężynujących niweluje wibracje, które generowane są przez cały układ napędowy.

Dlaczego potrzebne jest koło dwumasowe?

Koło dwumasowe w dzisiejszych samochodach sprawia, że praca silnika jest płynniejsza w pełnym zakresie obrotów. Dodatkowo dwumasa niweluje drgania, które generowane są przez cały układ napędowy, gdy silnik pracuje na niskich obrotach.

Koło dwumasowe sprawia, że skrzynia biegów będzie pracowała dla nas o wiele dłużej, a także przedłużymy żywotność pojedynczych elementów, takich jak synchronizatory oraz łożyska.

Co jest największą zaletą koła dwumasowego?

Zaletą koła dwumasowego jest też spora oszczędność paliwa. Dodatkowo szarpnięcie sprzęgła w momencie zmiany biegu jest znacznie mniejsze, dzięki czemu dokonujemy sprawniej każdej zmiany przełożeń. Zmniejsza się też opóźnienie reakcji sprzęgła przy otwieraniu przepustnicy.

Koła dwumasowe zwiększyły komfort jazdy i płynność pracy układu napędowego, a także przyczyniły się do tłumienia hałasu samochodów.

tekst sponsorowany

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale: