Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Jak działa sprężarka klimatyzacji w samochodzie?

Meganews

Sposób działania układu klimatyzacji jest bardzo zbliżony do działania układu chłodzenia silnika, który występuje w każdym aucie. Istotną różnicą pomiędzy tymi układami  jest występowanie sprężarki klimatyzacji, nazywanej często kompresorem. Aby wyjaśnić sposób działania tego urządzenia, musimy wpierw poznać ogólną zasadę działania całego układu klimatyzacji.


Cały układ klimatyzacji składa się z pięciu podzespołów, w których krąży czynnik chłodzący. Elementami układu są:

  • Kompresor (sprężarka klimatyzacji)
  • Skraplacz
  • Osuszacz
  • Zawór rozprężający
  • Parownik i wiatrak wentylatora

Proces klimatyzacji rozpoczyna się od przejścia czynnika w postaci gazu pod niskim ciśnieniem przez zawór rozprężający. Następnie wpompowany zostaje do kompresora, gdzie po uzyskaniu odpowiednio wielkiego ciśnienia wyrzucany jest do zasobnika, w którym zostaje oczyszczony i odwilgocony. Kolejnym etapem układu jest przejścia czynnika przez skraplacz, gdzie zamieniony zostaje w postać ciekłą. Dostając się po raz kolejny do elementu numer 4 czyli zaworu rozprężającego, czynnik w stanie ciekłym przechodzi na niskie ciśnienie. W takiej postaci trafia do parownika, gdzie dochodzi do gwałtownego obniżenia temperatury. Finalnie, wiatrak wentylatora wydmuchuje schłodzone powietrze do kabiny samochodu.
 

Jakie wyróżniamy sprężarki klimatyzacji – podział na grupy

Sprężarki klimatyzacji zwane sprężarkami tłokowymi możemy podzielić na dwie grupy:

  • Sprężarka o stałej pojemności
  • Sprężarka o zmiennej pojemności

 

Pierwsze, o stałej pojemności, dzięki równomiernej pracy tłoków stale pompują tą samą ilość czynnika. Jedynym elementem, który jest zmienny w trakcie pracy jest prędkość obrotowa kompresora, która jest zależna od prędkości silnika, napędzającego go poprzez pasek. To jak wysoka jest maksymalna prędkość obrotową danej sprężarki odzwierciedla jej wydajność. Im wyższa jest ta wartość – tym lepsza, bardziej wydajna sprężarka.
Druga grupa urządzeń to sprężarki o zmiennej pojemości. Cechują się one tym, że za regulację ciśnienia sprężania czynnika w kompresorze odpowiada elektrozawór. Ciśnienie w układzie wpływa na kąt pochylenia tarczy, do której przymocowane sa tłoki. Kąt ten jest regulowany przez sprężyny, które reagują na parametr ciśnienia w układzie. W celu uzyskania stałej wydajności, stopień sprężenia dopasuje się do prędkości obrotowej silnika. Wyłączenie klimatyzacji powoduje przejście sprężarki na minimalną wydajność.

 

Najczęstsze awarie sprężarek klimatyzacji:

  • Zatarcie spowodowane brakiem oleju w układzie, brakiem czynnika chłodzącego lub dostaniem się zanieczyszczeń
  • Dostanie się wody do układu klimatyzacji, która nie może zostać usunięta przez niesprawny osuszacz
  • Blokada pracy sprężarki poprzez podanie zbyt dużej ilości czynnika, bądź nadmiar samego oleju

 

Co w przypadku awarii – wymiana czy regeneracja?

Jeżeli nasza sprężarka ulegnie uszkodzeniu możemy być narażeni na kosztowną wymianę tego urządzenia. Stąd wiele osób często decyduje się na próbę naprawy poprzez regenerację. Jest to co prawda o wiele tańsze rozwiązanie, lecz zachowanie sprawności i żywotności podzespołu gwarantuje oddanie sprężarki do fachowego serwisu.

Jedną z firm serwisujących sprężarki jest – http://pneumatik.pl/.

Decydując się na wymianę musimy być przygotowani na koszty rzędu 1000-1500zł, w zależności od modelu. Należy pamiętać, aby nie stosować tanich zamienników niskiej jakości, gdyż tego typu sprzęt może narobić szkód w całym układzie.

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Przedstawiamy jeden z najciekawszych modeli w klasie SUV. Outlander PHEV łączy w sobie rozwiązania techniczne, w których Mitsubishi zdobyło ogromne doświadczenie: inteligentne przeniesienie napędu 4×4, technologia EV i hybrydowe zespoły napędowe.

Komentarzy: 0 skomentuj »