Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Hopla na Opla – Astra Sport Tourer, Combo, Vivaro, Movano

Michał Mikulski

Mieliśmy okazję przetestować, przy okazji spotkania z kierownictwem Opla, debiutującą na polskim rynku Astrę Sports Tourer oraz trzy samochody dostawcze Opla, cieszące się u nas coraz większym zainteresowaniem: Combo, Vivaro i Movano.

Zacznijmy od tych ostatnich. To właśnie te trzy nowe modele sprawiły, że w 2015 roku Opel sprzedał aż 100 000 samochodów z sektora lekkich pojazdów użytkowych, czyli aż o 24% więcej niż rok wcześniej. To najlepszy wynik sprzedażowy Opla w sektorze samochodów dostawczych od 2008 roku.

Największy, bo ponad 100%y wzrost zanotował model Movano, a na drugim miejscu uplasował się model Combo w wersji Van (74%).

Tak jak w Europie, sprzedaż użytkowych aut Opla w Polsce ma się bardzo dobrze. Do polskich klientów trafiły 2 594 samochody, czyli o ponad 52% więcej niż w 2014 roku, kiedy sprzedano 1 698 pojazdów. Udział w rynku samochodów dostawczych wzrósł o 31% do 4,87 pp. Trend wzrostowy trwał również w I połowie bieżącego roku – osiągając ponad 45% wzrost w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku.

Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland na spotkaniu z dziennikarzami zdradził, że źródła dobrej sprzedaży aut dostawczych upatruje m.in. w zaangażowaniu środków w kampanię reklamową, zwiększającą świadomość na temat szerokiej gamy aut użytkowych Opla. Polska jest jedynym europejskim krajem, w którym pojawiają się reklamy telewizyjne tych pojazdów.

Gwiazdą prezentacji był jednak…

…Opel Astra Sports Tourer

Do testów wypożyczyliśmy Astrę o głębokim, butelkowym perłowym lakierze, 18-calowych felgach, z elektrycznym szyberdachem i turbodoładowanym silniku 1.4 o mocy 150 KM. Bogata wersja, którą mieliśmy okazję jeździć miała na pokładzie 8-calową nawigację Navi 900 IntelliLink. Zmartwiło nas, że fotele w naszym egzemplarzu nie mają, dostępnej w opcji, funkcji masażu z wentylacją, choć nie zdołało to zepsuć  pozytywnego wrażenia po pierwszym kontakcie z fotelem AGR o elektronicznej, wielopłaszczyznowej regulacji.

Egzemplarz wyposażony w 6-biegową skrzynię z trybem sport, dzięki któremu 150-konna jednostka nabierała energii. Wyłączenie trybu sport, jak można się było spodziewać, odejmowało Astrze atrakcyjności, choć pozwalało skupić się na systemach obsługi i detalach wnętrza. Auto oferuje w wyposażeniu seryjnym i opcjonalnym wiele udogodnień, obejmujących m.in. system ostrzegania przed autami będącymi w martwym polu lusterek, aktywne reflektory matrycowe LED IntelliLux, umożliwiające korzystanie ze świateł drogowych bez oślepiania innych uczestników ruchu, bezkluczykowy system rozpoznający kierowcę i przednią kamerę Opel Eye, wykorzystywaną m.in. przez systemy: rozpoznawania znaków, ostrzeganiem przed kolizją i automatycznego hamowania awaryjnego. Jest też tylna kamera systemu cofania, który w połączeniu z dużym wyświetlaczem znacząco ułatwiał manewrowanie samochodem.

Astra, jak wiele modeli wyższych segmentów, wyposażana jest w bezdotykowy system otwierania sporego bagażnika. Wystarczy pod tylnym zderzakiem wykonać w powietrzu ruch stopą, aby otworzyć klapę, a potem powtórzyć taki sam gest, aby zamknąć.

Opel Vivaro

Najpopularniejszym modelem wśród samochodów dostawczych Opla jest Vivaro. Do tej pory wyprodukowano już 750 000 sztuk tego samochodu o ładowności do 1,2 tony, który można zamówić w wersji nadwozia typu furgon, furgon z podwyższonym dachem, podwójną kabiną, kombi, oraz platformą do zabudowy. Vivaro oferuje pojemność ładunkową do 8,6 m³ i możliwość transportu trzech europalet, a opcjonalna przegroda FLEXCARGO pozwala na przewiezienie przedmiotów o długości przekraczającej 4 metry. Wsiadanie i wysiadanie lub załadunek i rozładunek odbywają się przez dwoje przednich drzwi, przesuwnych po stronie pasażera oraz dwuskrzydłowe drzwi tylne. Wariant kombi można zamówić w opcji z drugimi przesuwnymi drzwiami bocznymi po stronie kierowcy oraz z otwieraną do góry pokrywą bagażnika.

Vivaro wyposażony jest w nowoczesne diesle Opla o mocy od 90 do 145 KM, o momencie obrotowym równym 340 niutonometrów (w wersji 1.6 BITURBO). Tym ostatnim mieliśmy okazję jeździć. W trakcie trwania testów Vivaro wyposażone w ten silnik ochoczo reagowało na wciśnięcie pedała gazu, z praktycznie niezauważalną turbodziurą i bardzo wysoką kulturą pracy. Ta wersja jest w stanie rozpędzić Vivaro do 183 km/h.

W zakresie bezpieczeństwa Vivaro oferuje szereg systemów: ESP z układem adapcyjnego systemu kontroli i obciążenia pojazdu (ALC), kontrolę trakcji, układ wspomagający ruszanie na pochyłościach (HSA), światła do jazdy dziennej w technologii LED, system wspomagania hamowania awaryjnego, oraz w wersjach z hakiem holowniczym – układ stabilizacji przyczepy.

W standardowym wyposażeniu Vivaro znajdziemy radio ze zintegrowanym głośnomówiącym systemem telefonicznym, komputer pokładowy, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby przednie, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, klimatyzację oraz zamek centralny z pilotem. Duże paraboliczne lusterko można ustawić w pozycji, która pozwoli zobaczyć, co dzieje się w „martwym polu”, oraz zapewni ogólnie lepszą widoczność otoczenia pojazdu. Opcje takie jak podgrzewane przednie fotele kierowcy i pasażera oraz bezkluczykowy system otwierania pojazdu Keyless Open zapewniają dodatkowy komfort.

Opel proponuje też przekształcenie Vivaro w mobilne miejsce pracy za sprawą podwójnego siedzenia ze składanym oparciem z funkcją stolika, podkładką na dokumenty i zagłębieniem na laptopa, opcjonalnych uchwytów na smartfona i tablet, czy łączem Bluetooth do obsługi połączeń telefonicznych.

Ceny Opla Vivaro w odmianie furgon o dopuszczalnej masie całkowitej 2,7 tony zaczynają się od 84 880 zł, a odmiany kombi — od 96 829 zł.

Opel Movano

Movano to największy pojazd z palety lekkich samochodów dostawczych Opla. Jest dostępny z napędem na tylną oś w dwóch długościach nadwozia i w wersjach o masie całkowitej 3,5 lub 4,5 tony. W największym wariancie Movano oferuje do 17 m3 objętości, 2,2 tony ładowności i ponad 4,3 m maksymalnej długości przestrzeni towarowej. W wersjach osobowych na pokładzie może podróżować 9 (Kombi), a nawet 17 pasażerów (Bus). Druga generacja tego modelu zajęła pierwsze miejsce pod względem niezawodności w raporcie DEKRA 2015.

Oferta silników Movano obejmuje jednostki o pojemności 2,3 litra i zróżnicowanej mocy. Oferta zaczyna się 110-konnego 2.3 CDTI (285 Nm), a kończy na 163-konnej, podwójnie doładowanej jednostce BiTurbo ecoFLEX, osiągającej 360 Nm już przy 1500 obrotach/minutę. Za wersję z tym silnikiem Opel Movano otrzymał nagrodę w teście ekologicznym Green Van 2015, zyskując tytuł najbardziej “zielonego” furgonu. Eksperci docenili m.in. niskie spalanie, które podczas testów ukształtowało się na poziomie 8,5 l/100 km.

Opel Combo

Najmniejszym z oferowanych przez Opla samochodem użytkowym jest Combo, chociaż wersja Van jest całkiem pojemna – licząca 5,4 m3 przestrzeń ładunkowa z wydłużonym nadwoziem i podwyższonym dachem to jeden z najobszerniejszych przedziałów ładunkowych w swojej klasie. Ciekawym rozwiązaniem jest uruchamiany przyciskiem luk dachowy, który otwiera tylną część dachu po kątem 46 stopni, tworząc otwór o szerokości prawie jednego metra.

Wersja osobowa Combo Tour jest w stanie pomieścić 7 pasażerów. W tym wariancie trzeci rząd foteli można zupełnie zdemontować w celu uzyskania większej przestrzeni ładunkowej, a dzięki mechanizmowi szybkiego odblokowania siedzeń drugiego rzędu, zmiana ustawień jest możliwa w ciągu kilku sekund.

Jednostki napędowe Combo zaczynają się od ekonomicznego silnika 1.3 CDTI (w wersji Van), przez jednostkę napędzaną gazem CNG, aż po turbodoładowane 1.4 o mocy 120 KM z technologią paliwooszczędną ecoFLEX. Klienci mogą wybierać spośród 5 i 6-biegowych manualnych skrzyń biegów i 5-biegowej zautomatyzowanej skrzyni Easytronic.

Combo w wersji Tour jest wyposażony w przednie poduszki powietrzne, sztywną konstrukcję kabiny pasażerskiej wykonaną z wysokowytrzymałej stali oraz układ ABS z systemem rozdziału siły hamowania EBD. Aktywne systemy bezpieczeństwa to m.in. ESP, ASR i HSA.

Dostawczak szyty na miarę

W zakresie dostosowania pojazdu do potrzeb klientów, Opel oferuje szerokie możliwości modyfikacji, obejmujące m.in. montaż wewnętrznych bagażników dachowych czy drewnianych elementów wnętrza. Skomplikowanymi adaptacjami do konkretnego celu zajmują się już certyfikowani partnerzy, ale sprzedaż modyfikowanych pojazdów prowadzona jest wyłącznie przez firmę Opel. Dzięki zmianom u podwykonawców, Vivaro, Combo i Movano mogą stać się np. samochodem dostawczym z zabudową chłodniczą lub mobilnym warsztatem.

Michał Mikulski

Michał Mikulski

Artykułów: 7

Fotografik i redaktor w agencji Moto Target.

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Nowy Volkswagen ID.3 różni się od poprzednika nie tylko nadwoziem czy wnętrzem. Zmienione są również reflektory i tylne światła, a także oświetlenie wnętrza. Wszystko oparto na technologii LED. Opcjonalne reflektory matrycowe IQ.LIGHT nie tylko doskonale oświetlają drogę, lecz także potrafią „przywitać” kierowcę, który podchodzi do samochodu z kluczykiem w kieszeni. A to oczywiście nie wszystko, […]

Komentarzy: 0 skomentuj »