Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Geometria i zbieżność kół, na czym polega? Czym grozi zła geometria kół?

Meganews

W każdym samochodzie raz na jakiś czas pojawiają się jakieś usterki. Zwłaszcza nie powinny dziwić te, które wynikają ze zużycia podzespołów. Jednak zaniedbane elementy mogą pociągać za sobą znacznie większe konsekwencje. Jedną z ignorowanych spraw jest geometria i zbieżność kół. Poniżej poświęcamy jej nieco więcej uwagi.

 

Czym jest geometria i zbieżność kół?

Geometria kół to zespół parametrów takich jak zbieżność kół, kąt ich pochylenia, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, a także kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Czym są? Zbieżność to wartość określająca położenie względem siebie kół przednich i tylnych. Kąt pochylenia zwany też nachylenia to kąt pomiędzy pionem, a płaszczyzną koła. Kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy to kąt pomiędzy nią a prostą pionową koła.

Zanim samochód jest wypuszczony na rynek, inżynierowie wyszukują najlepszego ustawienia, które zagwarantuje perfekcyjne przyleganie opon do nawierzchni podczas jazdy na wprost i pokonywania zakrętów. Jeżeli okaże się, że w czasie użytkowania pojazdu coś się zmieniło, wówczas należy ustawić geometrię. Jak rozpoznać usterkę? Jakie są konsekwencje zbagatelizowania problemu? Na czym polega geometria i zbieżność?

Na czym polega geometria i zbieżność kół?

Aby ustawić geometrię kół, mechanik zmienia długość drążków kierowniczych, drążków zbieżności i dokręca lub odkręca śruby mocujące wahacz. Jednak jak czytamy na top-autoserwis.pl, przed ustawianiem zbieżności i geometrii kół pod wszystkimi kątami konieczne jest zrobienie przeglądu zawieszenia. Nie ma to bowiem sensu, jeśli układ kierowniczy i zawieszenie nie są w dobrej kondycji. Mechanik musi przyjrzeć się, w jakim stanie są silentbloki wahacza, sworznie łączące je ze zwrotnicami oraz drążek kierowniczy.

Jak rozpoznać, że ma się złe ustawienie geometrii kół?

W sytuacji, gdy ma się nieprawidłowe ustawienie geometrii kół, samochód daje o tym znać. Przede wszystkim kierowca może czuć, że jego samochód ściąga w jedną ze stron. Może się okazać, że opony będą piszczeć podczas pokonywania niewielkich zakrętów. Zdarza się, że niewłaściwe ustawienie geometrii kół powoduje opóźnioną reakcję na ruch kierownicą. Może się ona też samoczynnie nie prostować po wyjściu z zakrętu. Czasami objawem złej geometrii kół jest po prostu nierównomierne zużycie bieżnika.

Konsekwencje złej geometrii kół

Warto wiedzieć, że zła geometria kół w aucie może się przyczyniać do nierównomiernego zużycia się bieżnika opon. W efekcie robi się niebezpiecznie podczas jazdy autem i w czasie pokonywania zakrętów. Niestety nie jest to kwestia do zbagatelizowania. Skutkiem może być wpadnięcie w poślizg lub nagła zmiana wyznaczonego toru jazdy.

Kiedy trzeba ustawić geometrię kół w samochodzie?

Zaleca się, by poddawać auto kontroli geometrii kół raz na rok. Najlepiej po zimie. Kiedy jeszcze jest to wskazane? Przede wszystkim wtedy, gdy montuje się nowy komplet opon lub zmienia je na sezonowe. Warto o tym pamiętać po naprawie zawieszenia i układu kierowniczego. Niemalże obowiązkowo należy sprawdzić ją po każdej kolizji. Warto sprawdzić geometrię kół w samochodzie po wjechaniu w większą dziurę.

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Eclipse Cross to zupełnie nowy rozdział w ponad stuletniej historii Mitsubishi. Najnowszy SUV Mitsubishi imponuje bezkompromisową, oryginalną i odważną stylistyką. Nie jest to auto dla mas, dla wielkich korporacji itd. To dobrze, bo przecież Mitsubishi ma już w ofercie ASX-a, który świetnie spełnia tę rolę. Tylko dlaczego SUV odziedziczył nazwę po sportowym coupe…? Czy w […]

Komentarzy: 0 skomentuj »

Ford Mustang to najlepiej sprzedający się samochód sportowy na świecie. Jest nim dlatego, że oferuje najkorzystniejszy stosunek ceny do jakości, a przede wszystkim do mocy. Poprzedniego Mustanga z ponad 300-konnym silnikiem – można było kupić już za 157 000 zł. Jego następca zdrożał o ponad 13 tys. zł, i w podstawowej wersji ma o 27 […]

Komentarzy: 0 skomentuj »