Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Dlaczego łożysko nie działa?

Meganews

Z powodu długiej i intensywnej, a czasami także nieprawidłowej eksploatacji łożyska mogą ulegać licznym uszkodzeniom takim jak blokowanie, rysy, złuszczenia, korozja, rdza czy ślady wytarcia. Jest ich bardzo wiele. Szczegółowej odpowiedzi udzielą nam specjaliści ze sklepu Akcesoria.cnc.info.pl

 

Łożysko to bardzo skomplikowany element, dlatego Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna postanowiła stworzyć metodologię klasyfikowania uszkodzeń łożysk. By ułatwić ich rozróżnianie podzielono je na sześć grup oraz aż szesnaście podgrup. Dzięki nim z łatwością dowiesz się dlaczego twoje łożysko jest uszkodzone.

 

Świeżo wyprodukowane łożyska nie mogą posiadać żadnych uszkodzeń, ponieważ każde uchybienia są usuwane na etapie produkcji. Usterki pojawiają się dopiero podczas jego użytkowania. Niesprawności tych elementów najczęściej są widoczne na bieżniach oraz elementach tocznych. Często usterki pojawiają się także na innych powierzchniach funkcjonalnych. Znaczną część nieprawidłowości łatwo rozpoznać dzięki dobrym programom utrzymania ruchu. Pozwala to na szybką i sprawną naprawę. Co za tym idzie – pozwala to oszczędzić wiele pieniędzy i ochronić przed kolejnymi awariami. Jeśli na bieżąco będziemy sprawdzali stan naszych łożysk możemy być pewni, że zapobiegniemy wielu nieprzewidzianym sytuacjom.

 

zdjecie-2

 

Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna podzieliła uszkodzenia na te, które pojawiły się przed eksploatacją oraz na te, które zdarzyły się w trakcie użytkowania. Przed eksploatacją, to znaczy powstałe na przykład w trakcie montażu. W trakcie, czyli wynikające z nieprawidłowego użytkowania.

 

Usterki przedeksploatacyjne

 

Uchybienia przedeksploatacyjne powstają w momencie niewłaściwego transportu, złego pasowania na wale i w oprawie, gdy mamy zbyt wysokie napięcie w łożysku, uszkodzi się gniazdo łożyska, pojawi się niewspółosiowość statyczna oraz gdy wykonamy nieprawidłowy montaż i będziemy źle przechowywać łożysko.

 

Usterki eksploatacyjne

 

Usterki eksploatacyjne powstają, kiedy nieodpowiednio smarujemy i źle uszczelniamy łożysko, występuje niewspółosiowość w trakcie pracy, przez łożysko płynie prąd elektryczny oraz z powodu zmęczenia materiału i drgania.

 

zdjecie-3

 

Istnieje kilka czynników, które wpływają na to, jak rozległe jest uszkodzenie oraz w jaki sposób można je naprawić. Jest to m. in.:

  • natężenie prądu i czas jego trwania,
  • rodzaj łożyska,
  • obciążenie łożyska i luz,
  • stosowanie środka smarnego i prędkości
  • łożyska.

W wypadku, kiedy w naszym łożysku doszło do uszkodzeń elektrycznych polecane jest stosowanie łożysk z izolacją. Są to na przykład łożyska hybrydowe. Charakteryzuje je świetna izolacja i wysoka prędkość działania. Są też znacznie trwalsze od innych modeli.

 

zdjecie-4

 

Istnieje kilka złotych zasad, którymi warto się kierować, by zapobiec uszkodzeniu łożyska.

Pamiętajmy o:

  • odpowiednim doborze zwracając uwagę na ich konkretne przeznaczenie,
  • właściwym montażu,
  • systematycznym smarowaniu.

Kierując się tymi zasadami możemy mieć pewność, że łożyska będą służyć nam długo i będą właściwie spełniać swoje funkcje.

 

Łożyska kulkowe, stożkowe, walcowe, igiełkowe, zespoły łożyskowe, tuleje ślizgowe i wiele więcej dostępne są w sklepie Akcesoria.cnc.info.plpod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/21-mechanika/lozyska-tuleje-i-akcesoria

zdjecie-5

źródło: MotoTarget

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Dwa zbliżone rozmiarami, ale jakże różne charakterem odmłodzone modele Subaru trafiły do sieci sprzedaży w Polsce przed końcem roku. Utytułowana i bardzo dobrze znana Impreza to siostra znacznie młodszego, ambitnego modelu XV, który aspiruje do walki w coraz bardziej tłocznym segmencie crossoverów.

Komentarzy: 0 skomentuj »

Zima to okres szczególny – zarówno dla nas jak i dla aut, którymi poruszamy się na co dzień. Jak doskonale wiemy, aby możliwe było bezproblemowe poruszanie się nimi w sezonie charakteryzującym się niskimi temperaturami oraz okresowymi opadami deszczu i śniegu, niezbędna jest wymiana opon.

Komentarzy: 0 skomentuj »