Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Bezpieczna jazda po autostradzie

Meganews

Przestrzeganie bezpieczeństwa na drodze to podstawa. Dotyczy to wszelkiego rodzaju dróg, w tym także wszystkich dróg dwujezdniowych (drogi ekspresowe i autostrady), gdzie wypadki zdarzają się najrzadziej, ale są też z reguły najpoważniejsze. Dlatego wyjeżdżając na drogę, nieważne czy na krótką trasę do sklepu czy na wakacyjną wyprawę na drugi koniec Polski, warto pamiętać o przepisach ruchu drogowego oraz kilku prostych zasadach dotyczących tego jak zachować się za kierownicą.

 

Bezpieczeństwo na drodze to podstawa. Dotyczy to wszelkiego rodzaju dróg, w tym także wszystkich dróg dwujezdniowych (drogi ekspresowe i autostrady), gdzie wypadki zdarzają się najrzadziej, ale są też z reguły najpoważniejsze. Dlatego wyjeżdżając na drogę, nieważne czy na krótką trasę do sklepu czy na wakacyjną wyprawę na drugi koniec Polski, warto pamiętać o przepisach ruchu drogowego oraz kilku prostych zasadach dotyczących tego jak zachować się za kierownicą.

Jazda po autostradzie większości z nas zdarza się raczej okazjonalnie, więc tym bardziej warto wyrobić sobie pewne nawyki, które pozwolą uniknąć podstawowych, najniebezpieczniejszych błędów. Zwłaszcza, że zgodnie z danymi z 2012 roku, doszło w nim do aż 409 wypadków na autostradach, w których zginęło łącznie 50 osób. W przypadku dróg ekspresowych liczby to 359 kolizji i aż 87 ofiar śmiertelnych.

Wjazd i wyjazd z autostrady

Warto zacząć tutaj oczywiście od samego włączenia się do ruchu na autostradzie, gdyż jest to pierwszy potencjalny punkt zagrożenia. W tym przypadku koniecznie trzeba zwracać uwagę na znaki drogowe, ponieważ niestety stosunkowo często zdarza się, że kierowcy wyjeżdżają na drogę szybkiego ruchu pod prąd. Poza tym oczywiście obowiązują nas przepisy określające, że pojazd włączający się do ruchu drogowego powinien ustąpić pojazdowi już poruszającemu się po drodze. Dlatego przed włączeniem się do pasa ruchu koniecznie trzeba dokładnie się rozejrzeć i uwzględnić dużą prędkość przy obliczaniu odległości jaka dzieli nas od zbliżającego się auta. Niedopuszczalne jest w tej sytuacji wymuszanie na uczestnikach ruchu zmiany pasa na lewy, nawet jeśli on aktualnie wolny. Nie dotyczy to oczywiście sytuacji, w której inny kierowca z własnej woli wpuszcza nas na drogę zwalniając nam prawy pas. Jest to bardzo dobra praktyka, którą warto mądrze wykorzystywać także samemu, pomagając tym samym innym włączyć się do ruchy.

Skoro znaleźliśmy się już na autostradzie to musimy z niej także kiedyś zjechać. Zjazdy z autostrady to według statystyk kolejne punkty zapalne na mapie niebezpiecznych miejsc na autostradzie. Oczywiście podstawy bezpieczeństwa wymagają aby nie wyprzedzać lewym pasem pozostałych pojazdów ostatniej chwili po to, aby w końcu próbować zjechać z autostrady wykonując manewr przez kilka pasów na raz. Jest to dość częsta przyczyna wypadków, przed którą mają nas uchronić znaki informujące o zjeździe, które pojawiają się już kilka kilometrów wcześniej. Poza tym zawsze obowiązują nas także znaki naziemne, pasy, a więc nawet jeśli przegapimy swój zjazd nie powinniśmy wykonywać gwałtownych manewrów przez linie ciągłe. Całkowicie zabronione jest również rzecz jasna cofanie na drodze ekspresowej.

Prędkość i ruch prawostronny

Podstawowym problemem w Polsce na każdego rodzaju drodze jest oczywiście dostosowanie się do ograniczeń prędkości. Przepisy ruchu drogowego w tym przypadku jasno określają, że na autostradzie ograniczenie to wynosi w naszym kraju 140 km/h, zaś na drodze ekspresowej dwujezdniowej 120 km/h. W przypadku drogi ekspresowej jednojezdniowej ograniczenie prędkości wynosi 100 km/h. Zamiłowanie do prędkości idzie często w parze na polskich drogach z zamiłowaniem do jazdy lewym pasem ruchu. Jednak warto tu zaznaczyć, że w Polce obowiązuje ruch prawostronny, a więc lewa część jezdni powinna zostać zarezerwowana tylko i wyłącznie do manewru wyprzedzania. Jeśli autostrada jest trzypasmowa nie powinno zmieniać to układu samochodów, które powinny znajdować się na pasie prawym, nie zaś środkowym jak ma to bardzo często miejsce w praktyce.

Odpowiednia odległość

Mówiąc o wyprzedzaniu i jeździe lewym pasem ruchu należy koniecznie wspomnieć także o odpowiedniej odległości jaką bezwzględnie powinniśmy zachować do poprzedzającego nas pojazdu. Jest to bodaj najczęściej łamana zasada na naszych autostradach oraz przyczyna bardzo wielu wypadków. Tak zwana jazda na zderzaku poprzednika, która ma na celu popędzenie go, nie daje nam żadnych szans na reakcję w sytuacji jego nagłego hamowania. Jeśli jedziemy z prędkością 140 km/h w jedną sekundę przesuwamy się o niemal 28 metrów do przodu, co najlepiej pokazuje, że nawet najlepszy refleks i wspaniałe hamulce niewiele nam pomogą jeśli nie zostawimy sobie odpowiedniego miejsca na manewr. Zwykle podaje się, że właściwa odległość na autostradzie to jakieś 70-80 metrów.

Bezpieczny samochód

Wreszcie bezpieczna jazda zależy także od bezpiecznego samochodu. Wyjeżdżając w długą trasę, każdorazowo należy sprawdzić stan techniczny naszego pojazdu oraz jego niezbędne wyposażenie. Poza tym bezpieczeństwo powinno być też jednym z podstawowych czynników, jakie bierzemy pod uwagę w trakcie podejmowania decyzji o zakupie nowego auta. Dobrym przykładem mogą być tu samochody marki Mazda, które wyposażone są w inteligentny system i-ACTIVSENSE. Jego głównym zadaniem jest rozpoznawać w porę potencjalne zagrożenia na drodze, a przez to i unikać kolizji. Stąd też samochody tej marki mają system wspomagania hamowania, system oświetlania adaptacyjnego, wspomagający utrzymywanie pojazdu w pasie ruchu a nawet system wykrywania znużenia kierowcy. Warto też pamiętać, że dzięki usłudze Mazda Assistance w razie wystąpienia nieszczęśliwego wypadku możemy liczyć na szybką i pełną pomoc w każdej sytuacji.

Źródła:
https://www.mazda.pl/filozofia-mazdy/technology/i-activsense

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Układ chłodzenia w samochodzie jest niezwykle ważny. Jeśli ulegnie awarii możne prowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń silnika lub generalnego remontu naszego samochodu. Z czego się składa? Termostat, pompa wodna, chłodnica i nagrzewnica to podstawowe elementy tego układu. Ale co jeśli ten najważniejszy – termostat – ulegnie awarii? Jak zatem rozpoznać awarię termostatu i co można […]

Komentarzy: 0 skomentuj »