Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Awaria zaworu n75 w Passacie 1.9TDI – objawy i naprawa

Meganews

Masz VW Passata wyposażonego w silnik diesla z turbodoładowaniem? W czasie jazdy spotkałeś się kiedyś ze zjawiskiem tzw. spóźnionego zapłonu podczas przyspieszania lub „turbo dziury”?
Jeżeli tak, to najprawdopodobniej doszło do uszkodzenia jednej małej części w silniku twojego auta – zaworu N75.

 


Czym jest zawór N75

Zawór N75 w VW Passacie odpowiada za kierowanie odpowiedniej ilość spalin na wirnik turbiny. Wpływa on na ciśnienie doładowania serwowanego do kolektora dolotowego. Brak napięcia w tym zaworze skutkuje podciśnieniem w gruszce turbosprężarki i ustawieniem kierownic tak, że turbosprężarka nie pracuje z pełną mocą. Podanie napięcia powoduje zmianę ustawienia tłoczka, co z kolei umożliwia regulację podciśnienia, dzięki czemu możliwe jest sterowanie kierownicami a tym samym kierowanie ciśnieniem doładowania z turbosprężarki. Zawór w trakcie pracy nagrzewa się, a co za tym idzie, zawarty w nim smar gęstnieje, przez co tłoczek w zaworze przestaje się płynnie poruszać. Awaria zaworu N75 powoduje powstawanie niedoborów mocy w silniku.

Samodzielna naprawa i konserwacja.

Koszt nowego zaworu i jego wymiany w ASO to wydatek kilkuset złotych. W nieautoryzowanym zakładzie samochodowym koszt usługi będzie niższy, Ale wymianę zaworu można zrobić też własnoręcznie, z pewnością jest to dużo tańsze rozwiązanie. Cena zaworu N75 na popularnym serwisie aukcyjnym waha się od kilkudziesięciu do ponad 200 złotych, ale nie płacimy już za usługę naprawy. Przed kupnem nowego zaworu warto jednak sprawdzić, czy wyczyszczenie obecnego nie poprawi pracy silnika.

Zarówno wymiana jak i wyczyszczenie zaworu nie jest wyjątkowo skomplikowane, tym bardziej iż sam zawór w VW Passacie jest łatwo dostępny – znajduje się w przedniej części silnika pomiędzy silnikiem, a chłodnicą.

• Czyszczenie

Za pomocą śrubokręta krzyżakowego wykręcić należy dwie śruby mocujące i odpiąć wszystkie przewody ciśnieniowe. Po wymontowaniu zaworu należy zdjąć pierścień łączący białą główkę z korpusem zaworu i rozdzielić te dwa elementy. We wnętrzu znajdują się tłoczek i gumowa membrana, które należy wyjąć. Następnie należy wyczyścić tunel tłoczka przy użyciu kawałka materiału nasączonego środkiem penetrującym umieszczonego na śrubokręcie. Podobnie należy czyścić a następnie osuszyć wszystkie kanały, tak by uniknąć wszelkich śladów zanieczyszczeń. Sprężonym powietrzem należy przeczyścić sprężynę znajdującą się w środku tłoczka. Po dokładnym wyczyszczeniu wszystkich części można rozpocząć składanie kolejnych elementów.

Jeśli pierścień mocujący nie został uszkodzony podczas demontażu, należy go bardzo delikatnie nasunąć z powrotem na miejsce. By uzyskać lepsze mocowanie można skleić obie części. Na koniec należy złożyć wszystko w analogicznej kolejności i zamontować w aucie.

• Wymiana

Zawór należy zlokalizować, następnie, jak już wyżej wspomniano – odkręcić go, odczepić przewody ciśnieniowe i wymontować. Później trzeba podpiąć przewody do nowego zaworu i przykręcić go w miejsce starego. Co ważne, trzeba pamiętać o właściwym zainstalowaniu przewodów, gdyż ich niewłaściwa lokalizacja skutkować będzie brakiem sterowania turbosprężarką i ponownym pojawianiem się kłopotów z mocą silnika.

Jak widać, nie jest to wyjątkowo trudna operacja, a wykonanie konserwacji czy naprawy we własnym zakresie wymaga jedynie poświęcenia własnego czasu przy stosunkowo niewielkim nakładzie finansowym.

Więcej informacji i porad znajdziecie Państwo na stronie www.teamtotal.pl.

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Mieszkaniec Blockley w angielskim hrabstwie Gloucestershire sprawił sobie na setne urodziny nie lada prezent – superluksusową limuzynę Lexus LS 600h L. Ze względu na tak wyjątkową okazję, brytyjski oddział przygotował drobną niespodziankę, by szczególnie uhonorować swego stałego klienta.

Komentarzy: 0 skomentuj »