Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Awaria termostatu – objawy

Meganews

Układ chłodzenia w samochodzie jest niezwykle ważny. Jeśli ulegnie awarii możne prowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń silnika lub generalnego remontu naszego samochodu. Z czego się składa? Termostat, pompa wodna, chłodnica i nagrzewnica to podstawowe elementy tego układu. Ale co jeśli ten najważniejszy – termostat – ulegnie awarii? Jak zatem rozpoznać awarię termostatu i co można o niej powiedzieć?

 

Układ chłodzenia nie tylko ochładza nasz silnik, ale także ogrzewa, jak to możliwe? Termostat znajdujący się w układzie przełącza przepływ płynu chłodzącego w małym obiegu, który jest odpowiedzialny za ogrzewanie silnika. W dużym obiegu zaś płyn przebiega przez chłodnice, dzięki której silnik zostaje schładzany.

Jakie zadania spełnia termostat?

W układzie chłodzenia termostat spełnia trzy zadania. Ma rozgrzewać silnik – zamyka obieg, dzięki czemu płyn nie trafia do chłodnicy. Kolejne zadanie to utrzymywanie zunifikowanej temperatury wewnątrz silnika (jest to temperatura na poziomie 85-90 stopni Celsjusza). Trzecie zadanie, uznawana za najważniejsze, to ochładzanie silnika. Tutaj urządzenie mysi umożliwiać przepływ płynu chłodniczego bezpośrednio do chodnicy.

Jakie usterki termostatu możemy najczęściej zauważyć?

Najczęściej występującą na rynku awarią termostatu jest zacięcie. To powoduje, że termostat pozostaje w jednej z dwóch pozycji – otwartej lub zamkniętej. Najgorsze jest jednak pozostawienie termostatu w pozycji zamkniętej, ponieważ płyn chłodniczy będzie stale krążył w jednym z układów, co przyczyni się do powstania bardzo wysokiej temperatury, co może spowodować przegrzanie silnika, co może prowadzić do poważnego uszkodzenia, a to – w przypadku większości silników – do kapitalnego remontu silnika, a co za tym idzie, sporego uszczuplenia domowego budżetu.

Jeśli zaś termostat zatnie się w pozycji otwartej, nagrzewanie silnika będzie postępowało znacznie dłużej, nie uszkodzi silnika na tyle, by trzeba było poddać go do ogólnego remontu, ale przyczyni się do wzrostu zużycia paliwa.

Czy da się rozpoznać tę usterki mechanizmu? Oczywiście! Wystarczy obserwować wskazówki temperatury płynów. Jeśli po przejechaniu ok. 7 kilometrów samochód nie uzyska temperatury roboczej, termostat zablokował się w pozycji otwartej. Natomiast jeśli po przejechaniu mniej niż kilometra przekroczyliśmy temperaturę mamy do czynienia z pozycją zamkniętą. Aby to sprawdzić – wystarczy otworzyć maskę samochodu i sprawdzić temperaturę węży chłodniczych. Jeśli pozostają one zimne, termostat utknął w położeniu zamkniętym.

 

filtry-do-art

 

Wymiana termostatu

Jeśli termostat zostanie uszkodzony, nie możemy go „zregenerować” lub: „naprawić” to niemożliwe. Pozostaje nam zakupić nowy sprzęt, który nie jest ogromnym wydatkiem. Warto pamiętać, że tę część układu chłodniczego należy dopasować do modelu samochodu i komponentów. Kiedy wymieniamy termostat, na pewno wycieknie nam płyn chłodniczy, który po zakończonych pracach należy uzupełnić.

Pamiętaj, że termostat pełni ważną funkcję w naszym samochodzie, więc z jego wymianą nie należy zwlekać, dlatego, jeśli widzisz jakieś usterki – działaj! Podzespoły układu chłodzenia, termostaty, uszczelni i inne przydatne urządzenia znajdziesz na nocar.pl. Wejdź już dziś!

źródło zdjęć: nocar.pl, fot. główne: designed by skadyfernix / Freepik

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale: