Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Trendsetter z Le Mans

Meganews

Już od 15 lat, Audi przedstawia „przewagę dzięki technice“ w najtrudniejszym na świecie wyścigu długodystansowym. Najnowsza generacja hybrydowego samochodu wyścigowego R18 e-tron quattro, to kontynuacja serii technicznych innowacji Audi prezentowanych w wyścigu Le Mans.


14 czerwca 2014, o godzinie 15.00, rozpocznie się osiemdziesiąta druga edycja należącego już do klasyki francuskiego wyścigu długodystansowego. Po raz pierwszy w szranki staną dwie marki mogące się pochwalić największymi w tym wyścigu sukcesami – Audi i Porsche. Toyota, po dwóch porażkach w walce z mającym na swoim koncie całą serię zwycięstw Audi, przerwała starty w Le Mans. Od nadchodzącego sezonu zaczną też obowiązywać nowe zasady, w myśl których na pierwszym planie znajduje się efektywność energetyczna samochodu.

 

Najnowocześniejsza technika w służbie maksymalnej efektywności

W roku 2001, Audi R8 napędzane było nowym wówczas silnikiem V8. Zastosowany w nim bezpośredni wtrysk benzyny TFSI tak dozował paliwo, że spalanie V8 turbo znacznie spadło, jego reakcje się poprawiły, a czas postoju w boksach uległ wydatnemu skróceniu, ponieważ maksymalna moc jednostki była dostępna od razu. Już krótko po pierwszym sukcesie w Le Mans, klienci Audi mogli zamawiać modele seryjne z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Taki sposób przygotowywania mieszanki szybko stał się standardem w samochodach seryjnych.

Po pięciu latach od ich debiutu, Audi zaprezentowało kolejne pionierskie osiągnięcie. W sezonie 2006, Audi R10 TDI napędzane silnikiem diesla z wtryskiem bezpośrednim wygrało długodystansowego klasyka, startując w nim po raz pierwszy. Zwycięstwo w Le Mans samochodu wyścigowego z silnikiem diesla uważano do tamtej pory za utopię – dziś jest to reguła.

Hybrydowy napęd e-tron quattro kluczem do zwycięstwa w Le Mans

Audi było pierwszą hybrydą, która zwyciężyła w Le Mans, i w ten sposób marka po raz kolejny zapisała się na kartach historii sportu motorowego. W roku 2012, po raz pierwszy zwyciężyło Audi R18 e-tron quattro, prototyp sportowy, którego oś tylną napędza silnik spalinowy TDI, a oś przednią silnik elektryczny. W pełni elektroniczna strategia zarządzania to jedyne połączenie między obydwoma rodzajami napędu.

Począwszy od roku 2014, Audi wprowadza na rynek model A3 Sportback e-tron, hybrydę typu plug-in najnowszej generacji. W sporcie motorowym drogę ku przyszłości wskazuje natomiast nowe Audi R18 e-tron quattro, rocznik 2014. Inżynierowie Audi skonstruowali je zasadniczo od nowa, ściśle przestrzegając przy tym surowych zasad efektywności. Teraz samochód wyścigowy musi osiągać jak najlepsze czasy przejazdu, wykorzystując limitowaną ilość energii.

Audi wyznacza standardy także w innych obszarach, nie tylko w zakresie napędu. Klatka bezpieczeństwa samochodów wyścigowych charakteryzuje się pełną perfekcji lekką konstrukcją, a równocześnie najwyższym bezpieczeństwem biernym. Tzw. struktura skorupowa monocoque, wykonana z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CRP), w roku 2013, mimo zaostrzonych wymogów, ważyła tylko połowę tego, ile w roku 1999, kiedy to Audi po raz pierwszy brało udział w wyścigu LMP. Ten wymieniony wyżej materiał znalazł powszechne zastosowanie w modelach produkcji seryjnej, gdzie wykorzystuje się go do wytwarzania elementów karoserii modeli R8, R8 Spyder i RS 3. Bezpieczeństwo czynne też ciągle rośnie, dzięki regularnie wprowadzanym, coraz nowszym technikom oświetlenia. Po diodowych światłach do jazdy dziennej zastosowanych w Audi R10 TDI (2006 do 2008), w modelu R18 TDI (2011) pojawiły się w pełni diodowe reflektory. Następnie zaprezentowano reflektory Matrix LED w Audi R18 e-tron quattro (2012 do 2013). W sezonie 2014, w najnowszej generacji R18 e-tron quattro, będzie można podziwiać z kolei innowacyjne światła laserowe. Także cyfrowe lusterko wsteczne, którego kamera od sezonu 2012 rejestruje obraz za pojazdem i przekazuje go do monitora AMOLED w kokpicie, wytycza trend przyszłości

„Opinia publiczna i fani sportu motorowego oczekują, że Audi będzie spełniało rolę trendsettera“ – mówi szef Audi Motorsport, dr Wolfgang Ullrich. „Napawa nas dumą, że nasze zaangażowanie w sport motorowy stawia cztery ringi na czele stawki pod względem tego typu innowacji. Codziennie odnosimy korzyści z tego, że Audi Sport uważa się za ważną częścią biura rozwoju technicznego Audi AG. Naszym celem jest udowodnienie, że w twardej walce, nasze prototypy z Le Mans cały czas posiadają charakterystyczną dla Audi „przewagę dzięki technice” – nawet w obliczu największego wyzwania, jakim w 2014 roku będzie wyścig w Le Mans.“

źródło: MotoTarget

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Skąd pochodzi prąd, zasilający silniki samochodu z napędem elektrycznym? Najprostsza odpowiedź brzmi – z akumulatora. W ogromnej większości przypadków jest to prawda, aczkolwiek zazwyczaj niecała. Układy zasilania i napędu aut z silnikami elektrycznymi są zwykle bardziej skomplikowane, ale dzięki temu bardziej funkcjonalne.

Komentarzy: 0 skomentuj »

Od dłuższego czasu długoterminowy i krótkoterminowy wynajem samochodów bije rekordy popularności – zarówno w Europie Zachodniej, jak i w Stanach Zjednoczonych. Wzrost zainteresowania wynajmem można zaobserwować również w Polsce. Rozwijająca się oferta wypożyczalni aut to nie tylko atrakcyjna okazja dla osób chcących wynająć samochód krótkoterminowo, ale także dla klientów poszukujących pojazdu na własność.

Komentarzy: 0 skomentuj »

Praktycznie i bezpiecznie? A może dla odmiany po prostu supermodnie? Okazuje się, że najlepiej wiedzą – jak szykownie wyglądać na skuterze – Włosi. Wystarczy spojrzeć na kultową już scenę z 1953 roku z filmu „Rzymskie wakacje”. Gregory Peck i Audrey Hepburn to jedna z najpiękniejszych filmowych par. On w garniturze i pod krawatem, a ona […]

Komentarzy: 0 skomentuj »