Nasz profil na Facebook.com - polub nas

Audi RS 4 Avant Nogaro selection – nowoczesny klasyk

Meganews

Przed 20 laty zadebiutowało Audi Avant RS2, pierwszy model ze sportowej rodziny RS. Teraz Audi wprowadza na rynek specjalną serię aktualnie sprzedawanego samochodu. Audi RS 4 Avant Nogaro selection będzie dostępne już wiosną.


Premiera polakierowanego w kolorze niebieskim Nogaro i posiadającego ekskluzywne wyposażenie auta, odbędzie się podczas Salonu Samochodowego w Genewie.

Wyjątkowy, niebieski lakier Nogaro z efektem perłowym jest najbardziej widocznym znakiem rozpoznawczym jubileuszowej serii. Równocześnie nawiązuje do kolorystyki modelu RS2. Obramowanie i kratownica osłony chłodnicy Singleframe oraz listwy wokół okien polakierowano na czarno w wysokim połysku, relingi na dachu również mają kolor czarny, ale w odcieniu matowym. Dwie owalne osłony końcówek rur wydechowych, również w czerni o wysokim połysku, to charakterystyczne ujście sportowego układu wydechowego RS.

Moc 331 kW (450 KM): wysokoobrotowy silnik V8

Pod maską Audi RS 4 Avant Nogaro selection pracuje wysokoobrotowy silnik wolnossący V8, o pojemności 4 163 cm3. Jednostka 4.2 FSI generuje 331 kW mocy (450 KM) przy 8250 obr./min. Wyposażony w nią jubileuszowy samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono do 280 km/h. Zużywa średnio 10,7 l paliwa na 100 km, emitując przy tym 249 g dwutlenku węgla na kilometr.

Efektywne zużycie benzyny to także zasługa wyjątkowej sprawności i długiego przełożenia ostatniego biegu montowanej seryjnie siedmiostopniowej przekładni S tronic. Kierowca może pozwolić błyskawicznie reagującej dwusprzęgłowej skrzyni biegów pracować w trybie automatycznym lub zmieniać biegi samodzielnie, za pomocą dźwigni zmiany biegów lub manetek przy kierownicy.

Sercem stałego napędu na cztery koła quattro jest samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy z kołem koronowym. Podczas normalnego trybu jazdy, ten kompaktowy i lekki dyferencjał rozdziela momenty pomiędzy przednią i tylną osią w stosunku 40:60. W razie potrzeby może temu podziałowi nadać szerszy zakres: do 70 procent sił może zostać przekierowane na przód, a maksymalnie do 85 procent na tył pojazdu. Międzyosiowy mechanizm różnicowy z kołem koronowym współpracuje z selektywnym rozkładem napędu na poszczególne koła, który dzięki inicjowaniu lekkiego, pulsacyjnego hamowania w granicznych zakresach zakrętu powoduje, że pojazd jest jeszcze bardziej dynamiczny. Jako opcjonalny dodatek, Audi oferuje sportowy mechanizm różnicowy, który aktywnie rozkłada siły napędowe, oddziałując niezależnie na prawe i lewe tylne koło.

W seryjnym wyposażeniu Audi RS 4 Avant Nogaro selection znajdziemy także system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, pozwalający kierowcy na określenie charakterystyki pracy elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego, siedmiostopniowej skrzyni biegów S tronic, pedału gazu i sportowego układu wydechowego. Wszystkie te podzespoły mogą działać w jednym z trzech trybów: comfort, auto i dynamic. W samochodzie wyposażonym w nawigację MMI, kierowca ma do wyboru także czwarty tryb – individual, oferujący możliwość konfiguracji indywidualnego profilu ustawień.

Obok sportowego mechanizmu różnicowego, w przypadku pojazdu wyposażonego w system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, dostępne są opcjonalnie dwa kolejne elementy. Pierwszy z nich to dynamiczny układ kierowniczy zmieniający przełożenie w zależności od prędkości i kontrujący za pomocą delikatnych impulsów w granicznych zakresach zakrętu. Drugi to podwozie sportowe RS plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control (DRC) – czysto mechanicznym układem kompensującym ruchy pionowe i poziome, dostosowanym do potrzeb tego sprężystego podwozia.

Audi RS 4 Avant Nogaro selection jeździ na oponach w rozmiarze 265/30. Za polerowanymi na wysoki połysk 20-calowymi kołami Zoll-Rädern w stylistyce 5 V, lśnią lakierowane na czerwono zaciski hamulcowe z emblematami RS. Tarcze hamulcowe w charakterystycznym dla Audi kształcie „wave” są wentylowane od środka, perforowane i połączone za pomocą trzpieni z aluminiowymi bębnami nośnymi. Na życzenie tarcze mogą być ceramiczne, wzmacniane włóknem węglowym. Elektroniczna kontrola stabilności ESC ma tryb sportowy i w razie potrzeby można ją całkowicie wyłączyć.

Czerń i błękit: wnętrze

W utrzymanym w sportowej czerni wnętrzu, zamontowano elektrycznie regulowane fotele sportowe S ze zintegrowanymi zagłówkami, w dwóch wariantach obić. Boki siedzeń w obu wariantach wyłożono czarną skórą valcona, a środki – sztuczną tkaniną alcantara. Listwy w obudowach drzwi mają albo kolor czarny, albo niebieski Nogaro (kolejny akcent będący hołdem dla Audi Avant RS2). Podłokietniki obite są czarną skórą i zdobią je białe, kontrastowe szwy. Czarne dywaniki wykończono obszyciami w kolorze czarnym lub niebieskim Nogaro.

Obicie z czarnej skóry z niebieskimi szwami nadaje elegancji także kołu kierownicy i kołnierzowi dźwigni zmiany biegów. W splotach karbonowych listew dekoracyjnych widoczne są niebieskie włókna, które nadają im charakterystyczny połysk. Plakietka na gałce dźwigni zmiany biegów siedmiostopniowej przekładni S tronic i emblematy na listwach progowych podkreślają specjalny status jubileuszowego modelu.

Limitowana seria specjalna Audi RS 4 Avant Nogaro selection pojawi się na rynku wiosną.

Nowoczesna klasyka: Audi Avant RS2 z 1994 roku

Audi RS4

Audi RS2 z 1994 roku było zarówno pierwszym modelem typu RS, jak i pierwszym samochodem marki Audi łączącym w sobie walory codziennego użytkowania ze sportowym charakterem. Dało początek całej rodzinie dynamicznych aut spod znaku RS. Audi stworzyło RS2 we współpracy z Porsche, a pojazd montowano w Zuffenhausen.

Już sam wygląd świadczył o jego sportowych możliwościach. W przednim zderzaku umieszczono potężne wloty powietrza, a osłonę chłodnicy polakierowano na czarno. Lusterka boczne pochodziły od Porsche. Z tyłu pojazdu, światła i elementy odblaskowe tworzyły jednolite pasmo. Pojazd zdobiły dużych rozmiarów emblematy. Na życzenie, model RS2 lakierowano w ekskluzywnym kolorze niebieskim Nogaro. Kolor ten przypominał o dwóch wielkich zwycięstwach Franka Bieli we Francuskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych na torze w Nogaro, w roku 1993.

Przy budowie silnika wykorzystano całą wiedzę Audi o sportach motorowych, a zwłaszcza o kategorii samochodów turystycznych. Pięciocylindrowa jednostka o pojemności 2,2 litra, moc 232 kW (315 KM) zawdzięczała dużej turbosprężarce, wysokiemu ciśnieniu doładowania, poszerzonym kanałom dolotowym powietrza oraz odpowiedniemu zarządzaniu spalaniem. Moment obrotowy 410 Nm był wytwarzany przy 3000 obr./min. Ogranicznik zaczynał działać dopiero przy 7200 obrotach. Wyposażone w taką jednostkę Audi RS2 przyspieszało od zera do 100 km/h w 5,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosiła 262 km/h. Sześciostopniowa, manualna skrzynia biegów kierowała siły napędowe do układu przeniesienia napędu quattro z załączanym manualnie mechanizmem różnicowym, zamontowanym na tylnej osi.

Zawieszenie z wahaczami poprzecznymi bazowało na zawieszeniu z Audi S2, będącego techniczną podstawą dla stworzenia Audi RS2. Amortyzatory wyregulowano tak, by były twardsze, a sprężyny skrócono. Porsche dostarczyło 17-calowe koła, duże, wentylowane od środka tarcze hamulcowe i polakierowane na czerwono czterotłoczkowe zaciski.

We wnętrzu dominowała jedwabista skóra nappa i tkanina alcantara w kolorze antracytowym, niebieskim lub srebrnoszarym. Fotele marki Recaro można było elektrycznie przesuwać. Instrumenty miały białe tarcze. Umieszczone na konsoli środkowej małe wskaźniki informowały o ciśnieniu i temperaturze oleju oraz napięciu pokładowej sieci elektrycznej. Na życzenie dostępne były listwy ozdobne z tworzywa CRP.

Audi oferowało model RS2 w podstawowej cenie 98,9 tys. marek. W czasie prawie dwóch lat produkcji, z taśmy zjechało 2908 egzemplarzy – więcej niż początkowo planowano.

źródło: MotoTarget

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

W jakiej kondycji jest polska motoryzacja i czy w ogóle jeszcze istnieje? Wbrew dosyć powszechnym, pesymistycznym opiniom – ma się całkiem nieźle. O inwestycjach, poczynionych w ostatnich latach można napisać książkę. Prężnie działają fabryki samochodów Fiata, Opla i Volkswagena. Za dwa lata ruszy produkcja silników w nowej fabryce Mercedesa. Rok wcześniej w fabryce Toyoty w […]

Komentarzy: 0 skomentuj »

Wiele osób mieszkających w dużym mieście nie decyduje się na posiadanie samochodu. Wygodna  komunikacja miejska umożliwia przemieszczanie się po centrum bez większego problemu, a do tego omija nas męczące stanie w korkach oraz wszystkie wydatki związane z posiadaniem własnego auta. Jednak od czasu do czasu, samochód jest niezastąpionym środkiem transportu. Wyjazd służbowy, wakacje czy przeprowadzka […]

Komentarzy: 0 skomentuj »