Nasz profil na Facebook.com - polub nas

8 kroków do stworzenia modelu koncepcyjnego

Meganews

W dziaełach designu poszczególnych marek pracują kreatywni projektanci, często pochodzący z wielu krajów. W przypadku marki ŠKODA, współpracują oni z wieloma działami, głównie Rozwoju Technicznego oraz Produkcji. Droga od pierwszego szkicu do gotowego pojazdu koncepcyjnego zajmuje im osiem kroków. Oto one:

1.     Rysunek

Na początku każdego procesu twórczego projektanci zastanawiają się nad podstawowymi wartościami, które chcą zawrzeć w projekcie i którymi chcą wyróżnić swój nowy model. „Zastanawiamy się, w którą stronę mamy iść. Pierwsze rysunki to tylko proste szkice, więc na tym etapie naszymi jedynymi narzędziami są ołówki i kartki papieru, ewentualnie markery do podkreślenia niektórych konturów” – mówi projektant ŠKODY Peter Olah. Celem tego etapu jest wyjaśnienie wątpliwości i uporządkowanie priorytetów, czemu towarzyszą wielkie emocje. Szkice z czasem przenoszone są na ekrany monitorów. Gotowe prace trafiają do głównego stylisty i zarządu.

2.     Model komputerowy

Wizje i projekty designerów są składane w model komputerowy (Digital Design Model). „Naszą ambicją jest zaspokojenie wszystkich oczekiwań dotyczących estetyki, ergonomii i funkcjonalności wykorzystując to, co jest technicznie wykonalne”, mówi specjalista ŠKODY ds. cyfrowego modelowania Petr Havlíček. Powstały w efekcie model 3D jest dalej rozwijany, dodawane są kolejne detale, a efekty są omawiane przez zespół projektantów i inżynierów. Każda z części musi zostać zaprojektowana w najdrobniejszym szczególe, bo to na podstawie tych projektów zyskają one później realną formę.

3.     Model gliniany

Model komputerowy jest następnie wiernie przenoszony do rzeczywistości w formie glinianej rzeźby. Jako jeden z najbardziej tradycyjnych etapów projektowania samochodu, model taki nadal stanowi nieocenioną pomoc, bardzo realistycznie oddając wygląd przyszłego samochodu. Glina jest zaskakująco ciężka – wykonany z tego materiału model VISION E waży około 2,5 tony. Po ukończeniu modelowania powierzchnia pokrywana jest foliami, które uwydatniają kształty i nadają połysk. Finalnie model pokrywany jest lakierem.

4.     Nadwozie

Gdy projekt nabiera realnej formy, jego twórcy analizują, jak poszczególne kształty i detale prezentują się w różnych warunkach oświetleniowych. Szczególnie przy rozwijaniu samochodów seryjnych, bardzo ważne jest obserwowanie projektu przy świetle dziennym. „Naszą ambicją jest tworzenie projektów, które nie tylko robią świetne pierwsze wrażenie, ale na długo pozostają nowoczesne i ponadczasowe” – mówi stylista ŠKODY Dalibor Pantůček, komentując zewnętrzny wygląd nowego modelu VISION E.

Główną różnicę pomiędzy samochodami elektrycznymi a tymi napędzanymi silnikami spalinowymi stanowi oczywiście technologia zawarta pod karoserią. VISION E zdradza swój typ napędu zasłoniętym grillem (którego napęd elektryczny nie potrzebuje).

5.     Wnętrze

Makieta wnętrza rozwijana jest w skali 1:1. W ten sposób najlepiej można sprawdzić wszystko pod względem estetycznym i ergonomicznym. Wnętrze tworzy się w podobny sposób jak nadwozie, z tym że w tym przypadku większe znaczenie ma druk trójwymiarowy. Zadaniem zespołu jest wywołanie wrażenia jak najbliższego finalnemu, dlatego też glina pokrywana jest materiałami imitującymi poszczególne powierzchnie.

6.     Światła

Światła i szklane elementy to biżuteria samochodu. W porównaniu do poprzednich modeli studialnych ŠKODY, VISION E wyróżnia się innowacyjnym sposobem połączenia świateł wzdłuż całej maski, wliczając w to podświetlony element pod krawędzią maski. „Projekt świateł wzmacnia charakter tego modelu, jednocześnie zwiastując przyszłość designu naszej marki. Szkło i światło tworzą imponujące połączenie sztuki i technologii” – mówi Petr Nevřela.

7.     Kolory i materiały

Każda osoba w Dziale Kolorów i Materiałów jest odpowiedzialna za swoją specjalizację: tapicerki skórzane, tekstylia, kolory wnętrza, lakiery nadwozia, elementy dekoracyjne. Materiały są następnie umieszczane koło siebie w wizualizacjach komputerowych. „Wizualizacje mają tu kluczowe znaczenie. Dzięki wirtualnej rzeczywistości możemy zająć miejsce w kabinie i zobaczyć jak działają poszczególne zestawienia kolorów i materiałów” – mówi Andrea Jensen kierująca tym działem.

8.     Zatwierdzenie projektu

„Jako samochód czysto elektryczny, VISION E to przełomowy produkt, dla którego nie mogliśmy wykorzystać żadnej z istniejących platform. Zaczęliśmy od czystej kartki papieru, wliczając w to nawet sposób otwierania drzwi czy pokrywy bagażnika, sterowanej elektrycznie” – powiedział Koordynator Projektu Daniel Edr. Zajmuje się on dokumentacją procesu tworzenia modelu, którą przedkłada zarządowi decydującemu o akceptacji projektu.

źródło: MotoTarget

Komentarze:

Inne artykuły w tym dziale:

Choć płyn hamulcowy jest jedną z najważniejszych cieczy wykorzystywanych przez nasze samochody, w większości przypadków nie poświęcamy mu zbyt wiele uwagi. Dobrze jest, jeśli pamiętamy, że należy go regularnie wymieniać i że najpopularniejszym jego rodzajem jest obecnie DOT-4. Czy jednak oznaczenie to mówi nam cokolwiek? I czym różni się DOT-4 od popularnego niegdyś płynu DOT-3?

Komentarzy: 0 skomentuj »

Efektywność systemu hamowania większości kierowców kojarzy się z parametrami takimi, jak żywotność komponentów układu, ich odporność na wysoką temperaturę pracy czy długość drogi hamowania. O wiele rzadziej w tym kontekście mówi się jednak o modulacji siły hamowania. Jak jednak pokazuje praktyka, by uzyskać pożądaną skuteczność funkcjonowania klocków hamulców seryjnych, często wystarczy jedynie poprawić ich informatywność.

Komentarzy: 0 skomentuj »