Volvo C30: HIT czy KIT?

Volvo C30 jest trzydrzwiowym samochodem kompaktowym. W  świecie motoryzacyjnym uchodzi za auto dla urzędników i ludzi starszych. Jednak coraz więcej młodych decyduje się na zakup tego modelu. Dlaczego się tak dzieje? Co może się podobać w Volvo C30, a co niekoniecznie?

Produkcja modelu, krótka ale intensywna

Koncept Volvo C30 został pierwszy raz zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Detroit w 2006 roku. Pół roku później we Francji został ukazany światu pierwszy model produkcyjny. Chwilę potem zaczęto produkcję Volvo C30 oraz jego brata cabrio Volvo C70. Samochód zbudowany został na amerykańskiej bazie płyty podłogowej koncernu Ford. W 2007 roku we Frankfurcie miała miejsce premiera prototypu Volvo C30 z silnikiem hybrydowym, nazywanego wtedy „ReCharge”. Hybryda zasilana silnikiem benzynowym i elektrycznym zadziwiła fanów marki, jednak firma nie przeszła z etapu prac projektowych do produkcji. Zamiast „ReCharge” Volvo zaproponowało pakiet doposażeniowy i stylizacyjny R-Designe. W 2010 roku przeszło generalny lifting i stało się nowocześniejsze. Jednak nie do końca wyszło to tak jak planowano. Sprzedaż spadała i wrzesień 2012 roku zakończył produkcję modelu.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Jak wiemy, szwedzkie samochody miały być przede wszystkim bezpieczne. I tym razem Volvo popisało się swoimi rozwiązaniami w tej dziedzinie. Euro NACP oceniło Volvo C30 jako auto bezpieczne. W teście zderzeniowym, w kategorii Adult Occupant samochód otrzymał 5 gwiazdek. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo dzieci ,w 3-drzwiowej wersji, zdobył 4 gwiazdki. Warto wspomnieć także o systemie SIPS. C30 posiada boczne poduszki powietrzne, napełniane gazem. Podczas odpowiednio silnego uderzenia, wybuchają między ciałem pasażera a słupkiem samochodu. Pod naciskiem ciała, poduszka stopniowo się opróżnia. Oprócz bocznych poduszek, 4 poduszki umiejscowione są w kierownicy i kokpicie. Jak na segment C Premium, samochód jest bezpieczny i komfortowy.

Auto dla wszystkich?

Wersja Volvo C30 2.0 diesel 136 KM nie jest najmocniejszą wersją samochodu. Silnik benzynowy 2.5 T5 z turbiną zasila najszybszą wersję C30. Przy masie 1400 kg, maksymalna moc 230 KM osiągany przy 5000 obrotów to dużo, pozwala na osiągnięcie limitowanej elektronicznie  prędkości 240 km/h. Jeśli chodzi o wersję bardziej miejską, polecany jest silnik benzynowy 1.6, o mocy 100 KM. W tym wariancie auto zużywa w jeździe mieszanej ok 7,4 l na 100 km. Nie jest to najbardziej ekonomiczny samochód, ale zdecydowanie komfortowy. Stworzony jest do jazdy po mieście. Kompaktowe rozmiary (długość 4252 mm) sprawiają, że kierowca może bez problemów zaparkować w ciasnych ulicach w miejskiej przestrzeni. Typ nadwozia hatchback sugeruje, że Volvo C30 to auto bardziej sportowe niż jest w rzeczywistości. Młodzi kierowcy zwracają uwagę przede wszystkim na sportową linię, dlatego coraz więcej mężczyzn i kobiet decyduje się na zakup tego hatchbacka. Kobiety nie pozostają również obojętne na zalety tego modelu. Większość kierowców Volvo C30 to płeć piękna. Ogólnie przyjęto, że jest to samochód UNISEX. Pomimo ściętego tyłu, który przypomina klapę do piekarnika, auto ma swój niepowtarzalny urok.

Cena z rynku wtórnego podstawowej wersji do 2008 roku to około 20 000 zł.

 

Zapisz

Zapisz

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top